Nya uppgifter: Efter dieselgate – Renault kan skrota dieselmotorerna

Om bara några år lönar det sig inte att utveckla och sälja dieselbilar i Europa. Det är beskedet efter ett internt möte hos Renault före sommaren, skriver Reuters.

Renault har undersökt hur mycket det kommer kosta att nå de allt striktare utsläppsreglerna under de kommande åren. Nu verkar det som att strategiplanen kan behöva skrivas om.

Utsikterna för dieselbilar under de kommande åren har blivit betydligt mycket sämre bara i år. Enligt anonyma uppgifter till Reuters ska en Renaultchef ha sagt att han inte alls var lika tveksam till dieselns framtid i början av 2016.

"Tuffare standarder och testmetoder kommer öka kostnaden till en punkt där dieseln pressas ut från marknaden", säger en källa.

Renault har inte kommenterat de här uppgifterna officiellt, men det står klart att Renault redan nu inte har några dieselmotorer i minsta modellen Twingo (i A-segmentet). Nästa steg kan bli att ta bort dieselmotorerna från bilar i B- och C-segmenten, alltså Clio och Mégane. Den ökade kostnaden lönar sig inte trots att dieselmodellerna är snålare. Hur det blir med dieselmotorerna i de större modellerna och suvarna är oklart.

Dieselbilarna har fått dåligt rykte efter Volkswagens dieselskandal, och flera studier har visat hur populära bilmodeller släpper ut många gånger mer än den lagliga gränsen – särskilt när det är kallt.

Renault ligger i framkant när det gäller elbilar och kommer förmodligen utöka den satsningen ordentligt om dieselsatsningen tonas ned.

"Efter 2025 kan det hända att vissa biltillverkare helt slutar med dieselmotorer, eftersom kostnaderna för elektrifiering har sjunkit drastiskt", säger Pavan Potluri, analytiker på IHS Automotive, till Reuters.

Han får medhåll från konsultfilman Alix Partners, som hävdar att dagens dieselandel i Europa på 52 procent kommer sjunka till nio procent 2030.

Jag tycker biltillverkarna ska fortsätta satsa på dieselmotorer.
221
381