”Bosch utvecklade och dolde avgasfusket till VW”

Nya uppgifter från USA visar att Bosch GmbH – en av de största leverantörerna till bilindustrin – var väl medvetna om Volkswagens avgasfusk på dieselmotorer....
Annons

Nya uppgifter från USA visar att Bosch GmbH – en av de största leverantörerna till bilindustrin – var väl medvetna om Volkswagens avgasfusk på dieselmotorer. De advokater som driver en stämningsansökan på uppdrag av VW-ägare i USA går så långt som att påstå att ”Bosch var aktiva i utvecklingen av avgasfusket och dolde det för myndigheterna.”

Det som tillkommit de senaste dagarna är nya dokument som lämnats in till den amerikanska domstol som hanterar stämningen. Tidigare hemligstämplade uppgifter har öppnats upp och där finns bland annat mail som skickats mellan anställda hos Bosch GmbH och Volkswagen, samt mail mellan anställda hos Boschs amerikanska dotterbolag och Boschs huvudkontor i Tyskland.

Strax efter att VW:s avgasfusk avslöjats i september 2015 gick Bosch ut och deklarerade att man ”varnade Volkswagens redan 2007”. I varningen ingick då beskedet att programkoden enbart var avsedd för interna tester. Sedan dess har Bosch slagit ifrån sig alla anklagelser om att vara en del av Volkswagens avgasfusk.

Som vi berättade i juli visade den amerikanska stämningen att det var ingenjörer hos Audi som redan 1999 tog fram grunden till avgasfusket. Då var syftet att få en dieselmotor som gick tystare på tomgång – alltså inte ”knackade” så mycket. Under färd upplevdes inte bullret från dieselmotorn men det hördes vid tomgång, när bilen stod still. Det var då man började kalla den olagliga programkoden för ”Akustik-Funktion” (tyska).

Enligt de dokument som framkommit i kommunikationen mellan Bosch och Volkswagen står det klart att Bosch höll ett ”hårt grepp” om programutvecklingen och sina komponenter. Bosch utvecklade programvaran för att Volkswagen skulle kunna utföra sitt avgasfusk och det var också något Bosch tog betalt för.

Men Bosch GmbH var samtidigt medvetna om riskerna. De amerikanska advokaterna säger sig ha hittat dokument från 2 juni 2008 där Bosch kräver av Volkswagen att man ska hållas skadelösa och vill befrias från juridiskt ansvar ifall programvaran användes i serieproduktion. De kraven från Bosch var något som Volkswagen valde att nonchalera men trots det fortsatte Bosch att förse VW med styrprogrammet – där avgasfusket ingick. Profit gick före risk, skulle man kunna säga.

I den amerikanska avgaslagstiftningen finns krav på att biltillverkare meddelar undantag för avgasreningen. Det kan gälla speciella körförhållanden där man riskerar skador på motorn. Då är det tillåtet att tillfälligt lämna kraven på avgasrening, men dessa undantag måste anmälas i förväg.

Volkswagen ville dock inte ha något som indikerade att man hade ”undantag” och enligt den amerikanska stämningsansökan finns det mail från mars 2007 då en medarbetare hos Bosch meddelar Volkswagen att man tagit bort dokumentation. Kort därefter meddelade Volkswagen till Bosch att ”Akustik-Funktion” inte skulle finnas med i redogörelsen till de amerikanska myndigheterna.

Om dessa uppgifter stämmer stödjer det tidigare misstankar om att personer hos både Volkswagen och Bosch visste att det fanns ett avgasfusk och man gjorde vad man kunde för att dölja det. I mailen mellan Boschs medarbetare i USA och Tyskland finns också uppmaningar om hur man skulle bortförklara och förhala frågor om avgasreningen som kom från amerikanska myndigheter.

Av ett större intresse är förstås hur högt upp i företagsledningen som det här fuskandet var känt. Stämmer de dokument som lagts fram är det uppenbart att en grupp av ingenjörer och chefer hos både Volkswagen och Bosch utvecklade samt förstod omfattningen av avgasfusket. Men ska stämningen få den tyngd (= utdelning i dollar) som de amerikanska advokaterna söker gäller det att bevisa att även den högsta företagsledningen var medveten om vad som skett. Något som styrelsen för VW Group AG hittills förnekat.

Som vi berättade för en vecka sedan finns det tecken som tyder på att Volkswagens avgasfusk inte var godkänt från högsta ort. När Volkswagen Groups styrelseordförande Ferdinand Piëch fick besked om problemen med de amerikanska myndigheterna, under våren 2015, konfronterade han koncernchefen Martin Winterkorn – som då uppgav att ”allt är under kontroll”. Något som sedan ledde till en förbittrad maktkamp där Piëch avgick och senare på året fick även Winterkorn lämna sin post som en konsekvens av ”dieselgate”.

Talesmän för Volkswagen AG har hittills valt att inte bemöta de uppgifter som framkommit i media. Man hänvisar till sin egen internutredning som ska offentliggöras under fjärde kvartalet 2016.

Förutom kompensation till amerikanska bilägare och skadestånd till myndigheterna i USA – plus kostnader för modifiering av närmare elva miljoner bilar i Europa – riskerar Volkswagen skyhöga stämningskrav och böter från både aktieägare och myndigheter i andra länder. Väldigt mycket hänger på vem som visste vad och hur väl det kan bevisas.

Annons
Annons
Rulla till toppen