Dodge Dart läggs ner – Chrysler i farligt läge

Dodge Dart lanserades med buller och bång som en av Chryslers viktigaste modeller. Men Dart blev kortlivad, bara 4,5 år. Innan månadens slut rullar den...
Annons

Dodge Dart lanserades med buller och bång som en av Chryslers viktigaste modeller. Men Dart blev kortlivad, bara 4,5 år. Innan månadens slut rullar den sista Dodge Dart av bandet i Belvidere Assembly Plant. Snart är det även slut för systermodellen Chrysler 200.

Chrysler ställer istället om produktionen för att bygga Jeep Cherokee i fabriken. Vinstmarginalen för Dodge Dart var ytterst liten och för Chrysler lönar det sig mycket bättre att bygga stora pickuper, suvar och olika Jeep-modeller.

Därmed har Chrysler manövrerat in sig i samma läge som innan bankkrisen, hösten 2008. När den finansiella kreditmarknaden föll ihop fanns inga pengar att låna ut till bilköpare. Därmed störtdök också bilförsäljningen, samtidigt som bensinpriset sköt i höjden. De få kunder som hade pengar att köpa ny bil efterfrågade små, bränslesnåla modeller – något som Chrysler inte kunde erbjuda.

Krisen hos Chrysler blev snabbt akut och företaget var mycket nära att gå under helt. Fiat, med Sergio Marchionne i spetsen, lovade att göra ett sista räddningsförsök och fick stora lån av både president Obama och bilarbetarfacket UAW.

Som ett villkor för att ta över delar av Chrysler fick Sergio Marchionne lova att ta fram en ”liten” bilmodell och det blev Dodge Dart, samt systermodellen Chrysler 200. Motorerna hämtades från Fiat, liksom de bränslesnåla dubbelkopplingslådorna som ersatte de konventionella automatlådorna. Djärvt men inte populärt hos de amerikanska bilköparna.

Den 7 maj 2012 rullade den första Dodge Dart av bandet i Belvidere Assembly Plant. Modellen var en stor satsning från Chrysler som anställt 1.800 nya bilbyggare och gått upp till treskift i fabriken. Ombyggnationen av fabriken hade kostat 700 miljoner dollar.

Chrysler passade också på att införa ett nytt arbetsschema där man pressade in extra skift under helgerna. Det gav ett väsentligt bättre utnyttjande, som på helåret motsvarade 49 extra produktionsdagar.

Försäljningen av Dodge Dart fick en trög start och har legat kring 7.000 bilar i månaden. Den siffran har sjunkit till strax över 4.000 under 2016 och det är en alldeles för dålig efterfrågan. Plattformen till Dodge Dart skulle bli grunden till sju olika bilmodeller i samma storleksklass, men det blev bara två.

När Dodge Dart nu läggs ner i Belvidere Assembly Plant heter det officiellt att modellen ska flyttas. Vem som ska ta över produktionen har dock inte meddelats.

Chrysler satsar alltså på större modeller med bättre vinstmarginal. Men olyckskorparna kraxar redan om en farlig strategi där Chrysler utgår från att bensinpriset ska vara fortsatt lågt – något som historien lärt oss inte brukar vara fallet.

Till skillnad mot nästan alla andra biltillverkare har Chrysler-Fiat (FCA) inte visat något nämnvärt intresse för hybridmodeller och inget alls för elbilar (Fiat 500e som enda undantag). Om bränslepriserna stiger och miljökraven sätter fart på försäljningen av elbilar har Chrysler en lång startsträcka.

När Fiat rusade till undsättning under 2008-2009 gick pengar och resurser från Italien till Detroit. Men sedan några år är det Chrysler som är ”mjölkkossan” inom FCA-koncernen och Fiat som behöver hjälp. Trots många försök har inte Alfa Romeo fått luft under vingarna och skulle även Giulia misslyckas lär varumärket säljas vidare.

Att Chrysler-Fiat står på två ben istället för ett är naturligtvis bra. Men att tro att allting ska fortsätta som vanligt inom bilbranschen de närmaste decennierna kan visa sig vara farligt. Då är risken stor att FCA skjuter sig själv i båda knäskålarna. Såvida man inte fusionerar sig med General Motors, som Sergio Marchionne föreslagit.

Dodge Dart läggs ner – Chrysler i farligt läge
Snart har den sista första Dodge Dart rullat av bandet i Belvidere Assembly Plant. Fabriken ska bygga Jeep Cherokee istället, kanske den pickupmodell som det ryktats om länge?
Annons
Annons
Rulla till toppen