Volvo V90 hyllas: Snygg och bekväm – men dyr!

Volvo V90 börjar äntligen dyka upp på vägarna och i bilhallarna, och det innebär också att de första testerna publiceras. Detta är en extremt viktig...
Annons

Volvo V90 hyllas: Snygg och bekväm – men dyr!

Volvo V90 börjar äntligen dyka upp på vägarna och i bilhallarna, och det innebär också att de första testerna publiceras.

Detta är en extremt viktig lansering för Volvo, vilket inte minst märks av att vårt eget V90-test är en av sajtens mest lästa artiklar. Vi har testat nya Volvo V90 mot Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volkswagen Passat Alltrack och ”gamlingen” Volvo V70.

Men Volvo V90 blir inte viktig bara här i Sverige. Flera utländska tidningar har nu publicerat de första testerna av Volvo V90.

Volvo V90 hyllas: Snygg och bekväm – men dyr!

Bäst på långresa

Interiören är det första som brittiska Autocar berömmer: ”Materialen känns högklassiga” och tidningen beskriver körpositionen som nästan helt perfekt. Men när det är dags att köra iväg märks det tydligt att D4-modellen inte alls har samma prestanda som D5-modellen. Den har inte PowerPulse-systemet från V90 D5. Men när bilen väl kommit iväg är det inget fel på prestandan.

Fjädringskomforten beskrivs som ”förfinad” men Volvo V90 har inte alls samma karosskontroll som de tyska konkurrenterna. Den här bilen ska köras lugnt – då är den stabil och trevlig.

Volvo V90 hyllas: Snygg och bekväm – men dyr!

Slår Audi A6

Auto Express har en väldigt kortfattad provkörning, men där lyckas Volvo V90 komma före Audi A6 Avant.

”Stora kombimodeller från Volvo är inte längre bäst när det gäller lastutrymme, men vad V90 saknar i bagaget kompenserar den för med prisvärde, stil, utrustning och komfort”, skriver tidningen.

”Inte bara snygg för att vara Volvo”

Volvo V90 är inte bara snygg för att vara en Volvo – den är snygg punkt slut, enligt Car Buyer. ”Titta på lutningen på bakluckan! Det är väldigt vågat”, säger motorjournalisten James Batchelor.

Lastutrymmet är inte större än hos konkurrenterna mätt i liter, men det finns en hel del smarta lastdetaljer i bagaget som Car Buyer berömmer. ”På det hela taget är den lite mindre än sina konkurrenter men den rymmer fortfarande ganska mycket.”

Utrymmet i baksätet beskrivs däremot som riktigt bra. Men komforten förstörs av 20-tumsfälgarna i låg fart och på dåliga vägar. Köparna borde välja 17- eller 18-tumsfälgar. Då blir komforten helt underbar, enligt Car Buyer.

Priserna för Volvo V90 är högre i Storbritannien än i Sverige, och det får Volvo en del kritik för. Men med tanke på hur mycket utrustning som ingår och hur bekväm och säker bilen är känns den ändå ganska prisvärd, enligt Car Buyer.

Volvo V90 hyllas: Snygg och bekväm – men dyr!

Missa inte vårt svenska V90-test!

auto motor & sports testlag går igenom alla ronder. Läs testet här på sajten.

Annons
Annons
Rulla till toppen