Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

När Mercedes-AMG GT presenterades på hösten 2014 förstod vi att det även skulle komma en taklös version och nu är den här: Mercedes-AMG GT Roadster. Men...
Annons

När Mercedes-AMG GT presenterades på hösten 2014 förstod vi att det även skulle komma en taklös version och nu är den här: Mercedes-AMG GT Roadster.

Men det är inte en modell utan två som Mercedes erbjuder – Mercedes-AMG GT Roadster och den mera kraftfulla och välutrustade Mercedes-AMG GT C Roadster.

Det innebär att Mercedes nu erbjuder fem versioner. Mercedes-AMG GT (462 hk), Mercedes-AMG GT S (510 hk) samt nyligen visade ”hardcore” Mercedes-AMG GT R med toppeffekten uppskruvad till 585 hk och 700 Nm. Till dessa lägger vi nu Mercedes-AMG GT Roadster med 476 hk (350 kW) och 630 Nm samt Mercedes-AMG GT C Roadster med 557 hk (410 kW) och 680 Nm.

Som vi ser får Roadster-modellerna ungefär samma nos som Mercedes-AMG GT R, inspirerad av klassiska 300 SL Panamerica. Tygsuffletten har tre värme- och ljudisolerade lager, dragna över en cabställning i aluminium och magnesium. Suffletten går att manövrera upp till 50 km/h och fälla upp eller ner ska gå på bara elva sekunder.

Som vanligt på en cabrioletmodell krävs det förstärkningar i karossen för att stabilisera avsaknaden av ett tak. I det här fallet ska det handla om ungefär 65 kilo extra, men då ingår också mer utrustning jämfört med Mercedes-AMG GT Coupé. Tjänstevikten ska hamna kring 1.670 kilo för Mercedes-AMG GT Roadster och 1.735 kilo för Mercedes-AMG GT C Roadster.

Den extra vikten kompenseras av mer toppeffekt och en vridmomentkurva som är platt som ett köksbord. Mercedes-AMG GT C Roadster gör 0–100 km/h på 3,7 sekunder och för Mercedes-AMG GT Roadster är motsvarande siffra 4,0 sekunder. Toppfarten är 316 respektive 302 km/h. Luftmotståndet har förbättrats med samma typ av ”aktiv” grill som kom på Mercedes-AMG GT R där luftgenomströmningen kan varieras efter temperatur och hastighet.

Den sjustegade dubbelkopplingslådan Speedshift DCT i Mercedes-AMG GT Roadster har modifierats något. Utväxlingen på ettans växel har flyttats närmare tvåan och sjuans växel har sänkts ner närmare mot sexan. Utväxlingen i bakaxeln har sänkts något (varvar högre vid given hastighet) och båda modellerna får den elektroniskt styrda diffbromsen som standard.

Båda versionerna av GT Roadster får också aktiv bakhjulsstyrning som standard, precis som Mercedes-AMG GT R. Det innebär att bakhjulen styr på motsatt håll i lägre fart och när hastigheten ökar över 100 km/h styr bakhjulen på samma håll som framhjulen. Det ger en ”virtuellt” längre hjulbas vilket bidrar till att öka stabiliteten på Mercedes-AMG GT C Roadster i högre hastigheter, samtidigt som bilen är lättare att manövrera i trånga lägen. Sportavgassystem är också standard.

Några detaljer skiljer sig åt mellan Mercedes-AMG GT Roadster och den mera påkostade och sportiga Mercedes-AMG GT C Roadster. Aktiva, elektroniskt styrda stötdämpare är standard på Mercedes-AMG GT C Roadster och den får också de bredare bakskärmarna som vi hittar på Mercedes-AMG GT R. Det innebär att det får plats 305/30R20 däck bak på GT C Roadster.

Inget är officiellt bekräftat ännu men flera av förbättringarna och förändringarna, inklusive den nya nosen, ska överföras på Mercedes-AMG GT och GT S Coupé.

Mercedes-AMG GT Coupé kostar från 1.188.000 kronor och hur mycket högre de två Roadster-modellerna ska ligga vet vi inte i skrivande stund. Räkna dock med att det lär kosta minst 100.000 kronor extra att åka med vindrufs, jämfört med motsvarande Coupé-modell.

Mercedes-AMG GT Roadster – bilder

 

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Äntligen: Nya Mercedes-AMG GT C Roadster

Annons
Annons
Rulla till toppen