”Elbilar med batterier är bara en parentes”

Så fungerar vätgasbilar Alla är inte så säkra på att det bara är batteridrivna elbilar som är framtiden. Toyota är en av många biltillverkare som storsatsar...
Annons

Så fungerar vätgasbilar

En bränslecellsbil tankas med vätgas, som sedan omvandlas till ström när det blandas med syre. Ur avgasröret kommer vattenånga. Enligt förespråkarna ger det längre räckvidd än för en elbil och tankningen går snabbare än att ladda en elbil.

Men motståndarna hävdar att elbilarna snart är ifatt bränslecellsbilarnas räckvidd, och att vätgastanken kan utgöra en säkerhetsrisk. I en batteridriven elbil behöver heller energin inte omvandlas flera gånger till olika former.

Alla är inte så säkra på att det bara är batteridrivna elbilar som är framtiden. Toyota är en av många biltillverkare som storsatsar på bränslecellsbilar, och flera andra följer efter.

Även svenska Powercell i Göteborg ser bränslecellsbilarna som framtiden. Företagets vd Per Wassén verkar inte se någon ljus framtid för batteridrivna elbilar.

”Batterierna är bara en parentes i utvecklingen, för de är ju heller inte miljövänliga i längden eftersom brytningen av litium i Bolivia riskerar att skapa en miljökatastrof”, säger han i en intervju i Dagens Nyheter.

Han säger också att laddstationerna längs vägarna aldrig kommer räcka till för att förse alla svenska elbilar med ström.

De allra flesta lär dock ladda sin elbil hemma och sedan använda laddstolparna vid behov, till exempel på långresa.

Även Hyundai satsar på bränslecellsbilar.

Per Wassén hoppas att bränslecellsbilarna innebär att Sverige kan skrota kärnkraften, ta bort alla fossila bränslen och inte använda kol för att utvinna energi.

”Klimatavtalet i Paris var väl bra, men vi måste gå från ord till handling. Kolatomen måste bort ur kretsloppet”, säger han till DN.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen