Det har länge varit känt att Volvos kinesiska ägare Geely ska lansera ett helt nytt varumärke. Nu kommer uppgifter som bekräftar att varumärket ska heta Lynk & Co. Enligt den officiella hemsidan blir det premiär den 20 oktober.
Att döma av vad man ser på sajten, vilket är unga urbana människor i stadsmiljö som cyklar och åker kollektivtrafik, kommer det nya varumärket sikta på rörlighet i staden. Därmed kommer Lynk & Co sannolikt att positionera varumärket mot unga trediga människor, det vill säga funktion och miljötänk till rimligt pris. Detta också med tanke på att Volvo drar allt mer åt lyx och prestige.
En teaserbild av vad som verkar vara frontgallret på en bil indikerar att Lynk & Co verkligen kommer att visa en ny bil den 20 oktober. Det handla förmodligen om en suv som är byggd på CMA-arkitektur, det vill säga klassen under XC60, och kan mycket väl vara den bil som fångades på bild av ams-läsaren Jonas tidigare i september. Platsen var i närheten av Volvos testbana i Göteborg.
Enligt uppgifter från Transportstyrelsen är den maskerade bilen 4.627 millimeter lång, vilket är 1,7 centimeter kortare än dagens XC60. Bilen känns kompaktare och lägre än XC60, framför allt på bilder rakt bakifrån. C-stolpen är maskerad genom att bakrutan är ”upprätad” med svarta plastdetaljer, men under det syns att bakpartiet sluttar för att ge en sportigare look.
Geely kommer också att lansera en ny suv inom de närmaste två åren. Även den kommer att vara byggd på samma CMA-arkitektur som Volvo XC40.
Den 20 oktober får vi veta mer. Följ auto motor & sport på Facebook för att inte missa något.