Bli raceförare på Le Mans i 360-vy

Hur är det att köra en racebil under 24-timmars på Le Mans? Förmodligen ett rent helvete när det gäller mentalt fokus och fysisk ansträngning. Det...
Annons

Hur är det att köra en racebil under 24-timmars på Le Mans? Förmodligen ett rent helvete när det gäller mentalt fokus och fysisk ansträngning. Det kan bli upp till 80 grader varmt i sportvagnarna och många förare berättar att det tappar fyra–sex kilo i vätskeförlust under 24-timmarsloppet.

Samtidigt måste det vara en adrenalinkick att bemästra en bil i hastigheter en bra bit över 300 km/h, sannolikt omgiven av både snabbare och långsammare konkurrenter. Snitthastigheten brukar ligga kring 200 km/h – i 24 timmar.

En liten inblick i hur det är att köra race på Le Mans får vi i den här 360-filmen från Ford Performance Motorsport. Filmen är inspelad med ett kamerasystem som simultant registrerar hela varvet runt – alltså 360 grader. På datorn ändrar man vinkel genom att dra med musen, på mobilen sveper man över skärmen med fingrarna för att se åt alla håll.

Den 3,5 liter stora EcoBoost-V6:an i Ford GT har ett ganska speciellt ljud som låter potent, men kanske inte så ”sexigt” som andra motorer. Tittar man runt i kupén finns det flera roliga detaljer att detaljstudera. Den stora bildskärmen på instrumentpanelen, till höger om ratten, är ”backspegeln” och den visar med pilar när det finns bilar bakom och även när en snabbare LMP1-bil är på väg att köra om.

Själva 360-kameran verkar vara fastspänd med någon variant av spännband mot instrumentpanelen. Intill detta spännband hänger ett smalt, rött band. Det är helt löst och rör sig alltså efter g-krafterna, bara genom att titta på det röda bandet får man ett påtagligt intryck av hur fort det går i kurvorna.

Det är amerikanen Joey Hand som sitter bakom ratten på bilen, Ford GT med nummer 68 i startnummer. På tal om ratten så sitter paddeln för uppväxling på höger sida, nära kameran, och där ser man hur Joey petar i växlarna med sitt typiska ”pangande” ljud vid nedväxling.

Sommarens race på Le Mans var debut för Ford GT och givetvis passade man på att fira 50-årsjubileum till första vinsten för Ford, 1966, med GT40. Ford GT tävlade i LM GTE Pro-klassen och Joye Hans kollega Dirk Müller satte snabbaste kvalvarv i klassen. Tillsammans med Sébastien Bourdais kunde de bjuda Ferrari 488 på en rejäl utmaning och under loppet skiftade bilarna ledning flera gånger. Men det blev ändå Ford GT nummer 68 som vann klassen. Vinnarbilen var en av fyra Ford GT, de tre andra slutade på tredje, fjärde och nionde plats.

Bli raceförare på Le Mans i 360-vy
Foto av Brian Cleary/Getty Images).
Bli raceförare på Le Mans i 360-vy
Foto av Dean Treml/Red Bull via Getty Images).
Bli raceförare på Le Mans i 360-vy
Foto av Brian Cleary/Getty Images.
Annons
Annons
Rulla till toppen