Volvo kommer att bli ett ”suv-märke”

Suvarna stod för mer än 50 procent av Volvos försäljning 2015. I slutet av årtiondet kommer suvarna stå för ännu större andel, enligt Peter Mertens, Volvos utvecklingschef.
Annons

Kompaktsuven XC40 med lansering i början av 2018 blir en milstolpe för Volvo, säger Volvos utvecklingschef, Peter Mertens. XC40 är en av tre helt nya modeller i 40-serien, och för första gången ska suv-versionen börja säljas före kombi- och halvkombi-versionerna.

Mertens säger att kundernas övergång till suvar redan har ökat försäljningen på de största marknaderna i Sverige, USA och Kina. Volvo avslöjar inte hur många XC40 man förväntar sig att sälja på helårsbasis, men det handlar sannolikt om ett sexsiffrigt antal, gissar Autocar.

Volvo sålde under rekordåret 2015 503.127 bilar globalt. Försäljningen av alla Cross Country och XC-modeller uppgick till cirka 267.000 enheter, vilket innebär att suvar och crossovers redan står för mer än 50 procent av försäljningen.

Volvo kommer att sälja fler suvar och crossovers än någon annan modelltyp i slutet av det här årtiondet, enligt Peter Mertens.

Den mest sålda modellen globalt är den åldrande XC60, som såldes i 159.617 exemplar 2015. En ny generation av XC60 dyker sannolikt upp nästa år. Hoppet till den näst mest sålda modellen är stort, 83.357 exemplar av V40.

Därefter såldes 40.261 ex av nya XC90, 30.175 XC70 och 23.274 V40 Cross Country.

Under de första sex månaderna i år har XC90 ökat kraftigt och är redan uppe i 51.810 ex, därmed pekar helårsförsäljningen på mer än 100.000 enheter.

Annons
Annons
Rulla till toppen