Ny rapport: ”Teslas Autopilot är en stor trafikfara”

Efter en trafikolycka i Tyskland mellan en Tesla Model S och en buss började tyska myndigheter undersöka bilens autonoma system. Teslas ”Autopilot” visade sig ha...
Annons

Efter en trafikolycka i Tyskland mellan en Tesla Model S och en buss började tyska myndigheter undersöka bilens autonoma system. Teslas ”Autopilot” visade sig ha många brister och de redovisas i en hittills hemlig rapport som tidningen Der Spiegel kommit över.

I Tyskland rullar cirka 3.000 Tesla Model S och om merparten av förarna litar blint på sin bils självkörande funktioner kan det leda till fler olyckor. Enligt De Spiegel har Tysklands transportminister Alexander Dobrindt fått rapporten i sina händer och det har rests interna krav om att Tesla borde förbjudas att köras med Autopilot, då den ”utgör en avsevärd trafikfara” (erhebliche Verkehrsgefährdung).

Alexander Dobrindt är Tysklands minister för trafik och digital infrastruktur. Han har tidigare varit kritisk till Volkswagens avgasfuskande (och Fiats) men verkar ha en lite mera förlåtande attityd till Tesla. Enligt Der Spiegel skulle minister Dobrindt istället vilja ser mer forskning och tester för att se hur Autopilot fungerar i tyska städer.

Tesla Motors har alltid varit mycket klara med att funktionen Autopilot är att betrakta som en assistans till föraren. Autopilot ersätter inte föraren utan bilen måste alltid övervakas. Funktionerna har många fördelar som höjer säkerheten men i somras skedde en dödsolycka i Florida, USA där en förare körde med Autopilot.

I den senaste uppdateringen av operativsystemet i Tesla Model S och Model X, version 8.0, har man infört flera förbättringar. I den nya versionen finns det också ett förbättrat skydd mot missbruk av Autopilot. Om systemet känner av att föraren inte är aktiv så stängs Autopilot av efter varning och går inte att aktivera igen förrän bilen stannats i parkeringsläge.

Annons
Annons
Rulla till toppen