Det här är inget mindre än den första Porsche någonsin som utvecklats för tävling. Det är dessutom den första Porsche som vunnit Le Mans 24-timmars.
Historien om bilen börjar när arrangörerna av Le Mans 24-timmars träffade Ferdinand Porsche på bilsalongen i Paris 1950. De erbjöd Porsche att ställa upp med en bil i 1951 års lopp. Porsche höll vid den tiden på att bygga 356, men istället för att använda den stålkonstruktion som byggdes i Stuttgart, Tyskland, lät Ferdinand bygga ett par aluminiumversioner av 356:an i Gmünd, Österrike.
Fyra av dessa 356:or i aluminium gjordes till racerbilar, så kallade 356 SL Gmünd Coupe. Två var prototyper och två användes vid 1951 års Le Mans 24-timmars. Tyvärr, kraschade en av dem under testerna. Därmed kom bara en bil till start. Men den kom inte bara till start, den vann sin klass för 1,1-liters bilar, och slutade som 19:e bil totalt.
Tävlingsbilen och dess två prototypsyskon överlämnades så småningom till Max Hoffman, österrikaren som introducerade Porsche i USA. Hoffman sålde tävlingsbilen till racerföraren John von Neumann, som skar av taket för att göra den ännu lättare. 1957 köptes den av Chuck Forge som använde den som racingbil tills han avled 2009. Bilen såldes då till sin nuvarande ägare, som vände sig familjen Emory, experter på att restaurera Porsche 356, för att återbörda den sitt ursprungliga skick från 1951.
I filmen nedan ser du Jay Leno titta närmare på Porsche 356 SL Gmünd Coupe tillsammans med Rod Emory som restaurerat bilen. Och självklart tar Leno en provtur med bilen också.