Trafikverkets nya idé kan öka risken för olyckor

Vägarna som är bygdevägar En dubbelriktad väg med bara en fil – hur fungerar det? De nya ”bygdevägarna” som införts i Skåne har gjort många...
Annons

Vägarna som är bygdevägar

• Väg 1361 och 1362 Vallåkra-Gantofta
• Väg 1362 Gantofta-Bårslöv
• Väg 1376 Påarp
• Väg 1387 Ödåkra-Allerum
• Allerum Kyrkväg mellan Allerum och Hittarp

En dubbelriktad väg med bara en fil – hur fungerar det? De nya ”bygdevägarna” som införts i Skåne har gjort många bilister konfunderade.

Bygdevägarna har breda vägrener för att ge mer plats åt fotgängare och cyklister, som enligt Trafikverket har lika stor rätt som bilister att vara på vägen. Bilisterna får hålla tillgodo med ett körfält istället för två. Hastigheten sänks till 60 km/h.

Så hur fungerar vägen egentligen? Bilisterna får alltså hålla sig i körfältet. Vid möte eller vid dålig sikt gäller det att sänka hastigheten och i vissa fall gå ut i vägrenen, men då gäller det alltså att se upp för fotgängare och cyklister.

Boende kring bygdevägarna har kritiserat vägarna för att de kan leda till allvarliga olyckor – och trafikpolisen håller med.

”Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända”, säger trafikpolisen Sören Johansson till Helsingborgs Dagblad.

”Jag har kört i backen ett par gånger sedan vägen målades om och båda gångerna har jag mött en bil. Då har jag legat till höger i vägrenen, men bilen har legat mitt i körfältet. Jag kom som överraskning för chauffören. Det hade inte varit bra om jag också legat i mitten”, fortsätter han.

Risken är också att cyklisterna i vägrenen invaggas i en slags falsk trygghet.

Vägarna ska utvärderas under hösten och våren.

Annons
Annons
Rulla till toppen