Audi R8 Spyder provkörd: ”Den är så oerhört fet!”

auto motor & sport har provkört nya Audi R8 Spyder. "Den makalösa motorn slutar aldrig att leverera, och nu får man njuta av den helt ofiltrerat med taket nedfällt", säger vår testförare Erik Trulsson.
Annons

Audi R8 Spyder provkörd:
”Man kan inte få nog av ljudet ur sportavgasystemet, jag vill aldrig sluta ge gas i den här bilen”, säger Erik Trulsson efter provkörningen av Audi R8 Spyder.

Hej Erik, är du i Spanien?

”Yes! Och jag kör en av marknadens absolut mest kompetenta supersportbilar, Audi R8 V10, i Spyder-utförande. Från start kommer den att erbjudas uteslutande med den underbara V10-motorn utan överladdning på 540 hästkrafter. Och jag har kört den i timtal på slingriga bergsvägar.”

Hur är bilen? 

”Den är så oerhört fet! Den makalösa motorn slutar aldrig att leverera, och nu får man njuta av den helt ofiltrerat med taket nedfällt. Man kan inte få nog av ljudet ur sportavgasystemet, jag vill aldrig sluta ge gas i den här bilen. Det dånar brett i det lägre registret, vid 4.000 uppstår en resonans så att den jämna cylindersången borrar sig igenom kroppen likt en rysligt skön ljudmassage. Sedan sjukar det ur helt och hållet. Vid 6.000 varv börjar den 5,2-liter stora tian skrika och man tror att det är dags att växla, men sedan varvar man vidare och det skjuter på mer och mer ända tills man tror att man ska sprängas. Max effektuttag kommer inte förrän vid 7.800 varv och rödmarkeringen börjar strax innan 9.000!”

Audi R8 Spyder provkörd:
Audi R8 Spyder kommer till att börja med bara att finnas med V10-motorn utan överladdning på 540 hästkrafter.

Häftigt, vi förstår att du gillar motorn, och ljudet. Men bilen?

”Största delen av den här bilen består av samma komponenter som Audis tävlingsbil R8 LMS GT3, så även i Spyder-utförande är det här en extremt kompetent superbil. Nya modellen är dessutom extremt vridstyv, vilket märks när man kör den hårt i tighta serpentinkurvor. Faktum är att den här Spydern är nästa lika vridstyv som coupén av förra generationen R8. Karossen är stenhård.”

Vad imponerar mest på dig?

”Alltså det mest imponerande är egentligen att en bil med de här sjuka fartresurserna är så lättkörd. Du kan ställa in den i Comfort-läge och rulla runt med den som vilken familjekombi som helst. Visst är den låg och bred, men att köra den är busenkelt. Sedan har R8 Spyder några sjukt läckra detaljer. Men dessa detaljer har jag inte tid att orera om nu, eftersom solen precis tittade fram och jag ska ut och köra, men du får naturligtvis läsa allt i kommande nummer av auto motor & sport.”

Audi R8 Spyder provkörd:
Erik har kört Audi R8 Spyder i timtal på slingriga bergsvägar i Spanien.
Annons
Annons
Rulla till toppen