Depåstoppen i F1: Från en fikapaus till en ögonblinkning

1,923 sekunder. Så snabbt har Red Bull-teamet lyckats byta alla fyra hjulen på Mark Webbers bil. Går det att bli snabbare? Här är historien om hur bilar, verktyg och strategi utvecklats för att vinna tiondelar.

(Klippet ovan är bara en trailer. Hela filmen ser du längre ner i artikeln).

Du blinkar ungefär 20 gånger i minuten. En blinkning var tredje sekund.

Det är betydligt längre tid än vad det tar för ett Formel 1-stall att göra ett depåstopp och byta alla fyra däcken.

Nu har Red Bull TV släppt dokumentären "The History of the Pit Stop: Gone in 2 seconds". En spännande historia om modiga män som – ibland med livet som insats – utvecklat teknik och strategier som tog depåstoppen i Formel 1 från minutlånga pauser till 1,923 sekunder. Det är nämligen rekordet när Red Bull-stallet bytte däck åt Mark Webber i USA:s Grand Prix 2013.

Geniet Gordon Murray hos Brabham var den förste som insåg att man kunde vinna tävlingar i depån.

"Med halv tank får vi lägre tyngdpunkt på bilen, mindre vikt, däcken höll bättre. Jag räknade ut att vi behövde lära oss tanka och byta däck på 26 sekunder för att få en fördel", berättar han i dokumentären.

För att lyckas behövdes ny teknik för hjulmuttrar, däcksvärmare, hydrauliska domkrafter – och ett vältrimmat team.

Resultatet: VM-guld för Nelson Piquet och Brabham år 1983.

Sedan dess har utvecklingen rasat vidare, i filmen får vi se hur mekanikerna drillas på gym för att kunna kapa ytterligare hundradelar.

Här nedan kan du se hela dokumentären. Observera att filmen släpptes i dag (19 oktober) och det stundom varit hårt tryck på Red Bull TV:s servrar. Men filmen är värd att ses!

The History of the Pit Stop | Gone in Two Seconds

Klicka på bilden ovan för att se hela dokumentären!

Ibland kan det givetvis också bli alldeles tokigt. Filmen nedan visar tio gånger när depåstoppen inte gick som det var tänkt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det går att göra depåstoppen ännu snabbare!
26
11