Okända familjebussen – 50 år före Chrysler

Vem som egentligen var först med att bygga en familjebuss är en knepig fråga. Den smarta biltypen som var flexibel nog att fungera för familjen...
Annons

Vem som egentligen var först med att bygga en familjebuss är en knepig fråga. Den smarta biltypen som var flexibel nog att fungera för familjen fick ett uppsving dels under 1980-talet med Chrysler Voyager och Renault Espace, och dels under 1990-talet med Renault Scénic. Just Voyagern har kallats Chryslers räddning eftersom företaget var farligt nära konkurs innan lanseringen. Även ryska Lada experimenterade med en familjebuss.

Men faktum är att ett företag som idag är okänt och bortglömt byggde en familjebuss redan på 1930-talet – och den fyller därmed 80 år i år!

Stout Scarab byggdes av den innovativa uppfinnaren William Bushnell Stout. Han hade en bakgrund som flygingenjör och hade gott om kluriga idéer. Det märktes inte minst i den här konstiga skapelsen. En slags Elon Musk under det tidiga 1930-talet, med andra ord!

Okända familjebussen – 50 år före Chrysler

Stout Scarab har svansmotor och William Bushnell Stout ville att bilen skulle ha så lågt luftmotstånd som möjligt, med sluttande taklinje och de täckta bakre hjulhusen. Den är inte helt olik Bubblan. Men bakåtsikten var usel och det fanns inga backspeglar…

Den allra största fördelen är hur bilen utnyttjar utrymmet. Hjulen är placerade långt ut mot hörnen och fronten gjordes så utrymmeseffektiv som möjligt. Föraren satt precis bakom framhjulen. Mitt på sidan finns en dörr till den bakre sektionen där stolarna också kan flyttas runt efter behov. Läckrast är kanske innertaket som är gjort i korgmaterial! Sex personer fick plats och det fanns också ett litet bord att fälla ut.

Okända familjebussen – 50 år före Chrysler

Tanken var att Stout Scarab skulle säljas till ”inbjudna intressenter” för ett pris som idag motsvarar nästan 800.000 kronor. Ingen familjebil, med andra ord, men de intressanta tekniska lösningarna var långt före sin tid. En av bilarna hade glasfiberkaross och luftfjädring.

Bara ett fåtal exemplar byggdes av Stout Scarab och faktum är att fem exemplar fortfarande existerar. Två av dem rullar på vägarna.

Okända familjebussen – 50 år före Chrysler
Annons
Annons
Rulla till toppen