På vägar utan mitträcke sänks hastigheten till 80 km/h, med undantag för vägar som har under 2.000 fordon per årsmedeldygn. Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om.
På mötesfria vägar med mitträcke höjs hastigheten från 90 till 100 km/h. Fram till år 2025 kommer cirka 120 mil väg att få höjd hastighet.
Effekten av omskyltning samt om- och nybyggnad av vägar kommer att spara cirka 16 liv per år fram till 2025. Om alla håller hastighetsgränserna kan nära 80 liv räddas varje år, enligt Trafikverket.
Trafikverket upplyser om att en sänkning från 90 km/h till 80 km/h innebär 50 sekunder längre restid per mil. På tio mil förlängs restiden med cirka åtta minuter.
”På sikt ska en väg generellt sett vara mötesfri för att Trafikverket ska sätta en högre hastighet än 80 km/tim”, säger Mikael Klingstedt, Trafikverkets samordnare av hastighetsöversynen.
Att köra 90 km/h i stället för 80 innebär att risken att omkomma är 70 procent högre vid en krock. En krock i 90 motsvarar ett fall från tionde våningen.
Lägre hastighet resulterar även i lägre förbrukning och koldioxidutsläpp. Trafikverket beräknar att koldioxidutsläppen minskar med 3.000 ton per år fram till 2025.