Trump vann bilbyggarnas röster – vad händer nu?

Tvärt emot vad många trodde blev det alltså Donald Trump som vann det amerikanska presidentvalet. Han vann bland annat flera viktiga stater i ”Rostbältet” där...
Annons

Tvärt emot vad många trodde blev det alltså Donald Trump som vann det amerikanska presidentvalet. Han vann bland annat flera viktiga stater i ”Rostbältet” där många har som tidigare jobbade i bilindustrin blivit arbetslösa.

Trump har en helt annan inställning till globaliseringen och klimatfrågan än Hillary Clinton och det ökar osäkerheten hos biltillverkarna.

Trump vann bilbyggarnas röster – vad händer nu?
Foto: Volkswagen

Första faran: Biltillverkning i andra länder hotas

Många biltillverkare har investerat miljardbelopp i fabriker i exempelvis Mexiko och Kina. Med tanke på hur Donald Trump har uttalat sig om frihandelsavtal och mexikaner är det inte underligt att det finns en oro hos biltillverkarna för hur det här kommer utvecklas.

Enligt Donald Trump är automatiseringen med robotar och fabriker i andra länder de största jobbtjuvarna för amerikanska fabriksarbetare, där arbetslösheten är stor. Trump har sagt att han vill flytta tillbaka jobben till USA men exakt hur det ska gå till är oklart. Allt detta ökar riskerna för biltillverkarna och osäkerheten hos bilköparna.

Investeringar för miljarder i Mexiko

• BMW: Ny fabrik i San Lius Potosi för 2,2 miljarder dollar.
• Audi: Ny fabrik i San Jose Chiapa för 1,3 miljarder dollar.
• Daimler och Renault/Nissan: Ny fabrik någonstans i Mexiko för 1 miljard dollar.
• Volkswagen: Befintlig fabrik i Puebla med 14.600 anställda och motorfabrik i Silao med 600 anställda.

”Hans handelspolitik kan lägga på 5.000 dollar eller mer på priset för en liten bil från Mexiko”, säger Charles Chesbrough, ekonom på Original Equipment Suppliers Association, till Automotive News.

Trump hamnade i bråk med Ford efter ett uttalande om en ny Mexikofabrik, som enligt honom skulle flytta jobben från amerikaner till mexikaner. ”Vi borde inte tillåta att det händer”, sa Trump. Det visade sig inte stämma, enligt Ford.

2020 kan Mexiko bygga en av fyra bilar i Nordamerika och biltillverkarna har investerat miljardbelopp i nya fabriker. Om Trump inför de 35-procentiga straffavgifter han utlovat för mexikansktillverkade bilar som importeras till USA kan biltillverkarna behöva tänka om.

Och det är inte heller klart hur han ska hitta jobb åt alla fabriksarbetare när en allt större del av arbetet utförs av robotar.

Trump vann bilbyggarnas röster – vad händer nu?
Foto: Bigstockphoto

Andra faran: Nya utsläppsregler?

Biltillverkarna jobbar på att ställa om till snålare bilar för att nå koldioxidmålen. För Trump är klimatfrågan – för att uttrycka det milt – väldigt lågt prioriterad och det är osäkert vad det kommer innebära för utsläppsreglerna under de kommande åren. Det blir enklare att planera om biltillverkarna vet vilka regler som kommer gälla under många år framöver.

USA får inget straff om det nya Parisavtalet inte följs, även om det skulle bli en diplomatiskt knepig situation.

Trump vann bilbyggarnas röster – vad händer nu?
Foto: Bigstockphoto

Tredje faran: Oron ökar – och det är riktigt illa

Är det något som biltillverkarna uppskattar när det är dags att investera är förutsägbarhet och stabilitet. Då blir det lättare att motivera en miljardinvestering i till exempel en ny fabrik. Men ingen vet hur Trump kommer leda USA och hur det kommer påverka handelsavtalen och den osäkerheten kan, åtminstone tillfälligt, stoppa upp investeringarna.

Det är inte bara amerikanska biltillverkare som är oroliga – även tyska bilindustriorganisationen VDA har tillsammans med Volkswagen uttryckt oro för vad som kommer hända.

”Rädslan är att USA under en ny president, precis som Kina, främst kommer fokusera på sin egen ekonomi på bekostnad av internationella handelsflöden och relationer”, skriver VDA i ett uttalande.

Nu återstår det att se om Trump kommer vara lika hårdför som president som under kampanjen, eller om han tonar ned sig.

Annons
Annons
Rulla till toppen