Som vi längtar: Nya BMW 5-serie Touring

Stämmer de förhandsuppgifter som vi fått är det på Genèvesalongen, nästa vår, som BMW visar upp sin nya 5-serie Touring. Internkoden för Touring-modellen är G31,...
Annons

Stämmer de förhandsuppgifter som vi fått är det på Genèvesalongen, nästa vår, som BMW visar upp sin nya 5-serie Touring. Internkoden för Touring-modellen är G31, sedanmodellen heter G30.

Strax efter premiärvisningen startar försäljningen och det innebär att de första BMW 5-serie Touring G31 rullar ut till de svenska handlarna under sommaren (eller början av hösten). Därmed blir nya 5-serie Touring högaktuell till höstens förhandlingar när många företag ska räkna på ny tjänstebil till de anställda som ska byta bil.

Nästa år, 2017, stiger basbeloppet med 500 kronor till 44.800 kronor. Den tjänstebilsgräns på 7,5 basbelopp som många företag tillämpar kommer då att hamna på 336.000 kronor. Dagens 518d Touring startar på 380.900 kronor med manuell låda, 520d med Steptronic-automat kostar från 417.900 kronor. Vill man dessutom ha xDrive hoppar priset upp till 440.900 kronor. Sedanmodellen 5-serie G30 kostar 377.000 kronor för 520d och 520d xDrive kostar 422.000 kronor (då ingår automat också).

Priserna ovan är listpris till privatkund. Men vi kan utgå från att BMW ”fixar till” priserna på nya 5-serie Touring så att de passar in i företagskalkylen. Med tre års fri service, låg bränsleförbrukning och högt andrahandsvärde behöver TCO (total cost of ownership) inte bli speciellt högt för företagen. Och det är ju den siffran, längst ner under sista raden, som har betydelse.

Tekniskt och utrustningsmässigt ska vi inte räkna med några förändringar på nya 5-serie Touring jämfört med den nya sedanmodell (G30) som premiärvisades i mitten av oktober. Det innebär ett par centimeter extra i längd, förbättrade innerutrymmen och runt 100 kilo lägre vikt (jämfört med föregångaren).

Sannolikt får nya BMW 5-serie Touring fem av de motoralternativ som inleder försäljningen av sedanmodellen. Det sjätte alternativet, laddhybriden BMW 530e iPerformance, är mera osäkert. Lillebror BMW 330e iPerformance finns bara som sedan, inte Touring. Som tjänstebil skulle laddhybriden vara mycket förmånlig för den anställde, men sett ur företagets synvinkel är inte ekvationen lika positiv.

Designmässigt blir det inga förändringar från C-stolpen och framåt mellan sedanmodellen och Touring. Den typiska ”Hofmeister-vinkeln” flyttar tillbaka till D-stolpen på 5-serie Touring men i övrigt är det mesta sig likt, jämfört med sedanmodellen. Mer information om 5-serie G30 finns på bildlänkarna nedan.

Som vi längtar: Nya BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie Touring, G31. Illustration: Schulte Design. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Som vi längtar: Nya BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie Touring, G31. Illustration: Schulte Design. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen