Donald Trump kan ändra på alla lagar för bilar

Amerikanerna älskar sina stora bilmodeller och vad spelar det för roll att V8:an är törstig – nu när bensinen är så billig. Så resonerar många...
Annons

Amerikanerna älskar sina stora bilmodeller och vad spelar det för roll att V8:an är törstig – nu när bensinen är så billig. Så resonerar många i USA, som inte tror på växthuseffekten och vill fortsätta att köra sina stora pickuper och suvar.

Nyvalde presidenten Donald Trump har vid flera tillfällen under sin valkampanj raljerat över växthuseffekten. Trump är en uttalad klimatskeptiker och har därför lovat att riva upp FN:s internationella klimatavtal som bland annat USA skrev under i Paris. Trump har även lovat satsningar på USA:s kolindustri och fortsatt expansion av oljeutvinning från skifferfält och tjärsand.

Men även bilindustrin kan påverkas med Donald Trump som amerikansk president. I en intervju med Wall Street Journal berättar Donald Trumps politiska rådgivare John Mashburn att den nya regeringen ska se över all federal lagstiftning för bilar:

”Trump-administrationen kommer att genomföra en omfattande översyn av alla federala regler. Detta inkluderar bränsleekonomi och utsläppsnormer för att se till att de inte skadar konsumenterna eller amerikanska arbetare,” sa John Mashburn.

Som insvuren president i början på nästa år kommer Donald Trump att ha stora möjligheter att påverka lagstiftningen, då republikanerna har majoritet i både kongressen och senaten. För åtta år sedan fick den då nyvalde presidenten Barack Obama hantera en krisande amerikansk bilindustri som hotade att gå i konkurs. Räddningen blev omfattande statliga lån, som dock förhandlades fram parallellt med att bilindustrin accepterade nya lagar för lägre förbrukning och CO2-utsläpp.

Den amerikanska biltillverkarorganisationen ”Alliance of Automobile Manufacturers” skriver i ett brev till Trumps blivande regeringen att man välkomnar beslutet att ”leda vägen framåt” de kommande fyra åren. Från och med årsmodell 2017 hårdnar kraven på allt lägre bränsleförbrukning, vilket branschorganisationen beskriver som en ”betydande utmaning” där man framför allt oroar sig för ökade kostnader.

”Med stigande bilpriser blir det allt viktigare att titta på den totala kostnaden för lagstiftningen,” skriver talesmannen Mitch Bainwol i sitt brev. ”Välmenande lagstiftningsåtgärder riskerar att öka kostnaderna och med ännu mera säkerhets- och miljöteknik i de nya fordonen riskerar man att hamna på en prisnivå som gör att bilarna hamnar utom räckhåll för den vanliga konsumenten.”

De biltillverkare som inte klarar kraven på lägre bränsleförbrukning – som räknas ut som ett snitt av alla fordon som säljs i USA – får betala böter. Senast 2025 ska snittet för förbrukningen vara nere i 50 mpg, alltså 4,7 l/100 km. Ingen lätt uppgift med tanke på vilken storlek av bilar som amerikaner föredrar.

Biltillverkarna kämpar redan med höga utvecklingskostnader men böterna blir kontraproduktiva, anser Alliance of Automobile Manufacturers, och drar resurser från det arbete som behöver ske skyndsamt. ”Sannolikt handlar det om flera miljarder dollar i böter de närmaste åren,” skriver Mitch Bainwol.

I mitten av 2017 ska den amerikanska miljövårdsmyndigheten EPA se över bilbranschens bränsleförbrukningssiffror. Därefter beslutar man om eventuella förändringar i lagstiftningen, vilket kan införas våren 2018.

Om Donald Trumps regering bestämmer sig för att ändra på nuvarande EPA-regler är det en relativt lång process på 12–15 månader. Man kan också räkna med hårt motstånd från de många miljöorganisationer som finns i USA.

 

Donald Trump kan ändra på alla lagar för bilar
Donald Trump och Barack Obama träffades för första gången under torsdagen, i Vita Huset. Foto: Win McNamee/Getty Images
Annons
Annons
Rulla till toppen