När andra världskriget var över stod Tyskland i ruiner.
Albert Friedrich, som tidigare arbetat på Daimler-Benz forskningsavdelning för flygmotorer (!), fick idén om att skapa ett fordon som skulle hjälpa till att få landet på fötter.
Ett fordon som skulle kunna ta sig fram, som skulle kunna bära, lyfta, röja och lasta.
Den 9 oktober 1946 gjordes den första testkörningen av den allra första prototypen. Nio månader senare gick den i produktion.
Unimog (UNIversal-MOtorGerät) var född – en korsning av traktor och lastbil.
Den lever än i dag, och även om den växt en hel del så är den sitt grundkoncept trogen.
Till en början byggdes Unimog hos Erhard Automotive, men 1951 tog Daimler över och ersatte oxhuvudet i fronten med den treuddiga stjärnan.
Konceptet var UV (Utility Vehicle): Fyrhjulsdrift, självlåsande differentialer, hög markfrigång, kraftuttag fram och bak, lastflak, hytt för två och en extrem lågväxel.
Sedan dess har Unimog använts inom jord- och skogsbruk, av militär, räddningstjänst och kommuner. Redan tidigt tillverkades specialmoduler för de mest skilda ändamål. Det finns till och med en specialaxel som går att sänka ner när Unimog ska köras på järnvägsräls. Och Unimog har också vunnit lastbilsklassen i Paris-Dakar och andra ökenrallyn.
Unimog finns sedan länge runt hela världen. Även svensk räddningstjänst och militär har Unimog-fordon som bland annat används vid skogsbränder, snöstormar och översvämningar.
Se den härliga filmen om Unimog här nedanför.