Svenska Autoliv favorit att ta över Takata

Efter skandalerna med Takata: Biltillverkarna vill att Autoliv tar över all produktion.
Annons

Efter alla skandaler är konkursmässiga japanska krockkudde-tillverkarna Takata till salu.

Och nu har biltillverkarna – snart f d Takata-kunder – sagt sitt: De vill att svenska Autoliv tar över tillverkningen, skriver flera amerikanska affärssajter.

Autoliv är redan världsledande med 40 procent av marknaden för krockkuddar. Takata har ungefär 20 procent av marknaden.

Och det här är det enda hindret för ett svenskt övertagande: Det kan bli en tvärnit i granskningen av ”antitrust-lagarna”.

Takatas krockkuddar är kopplade till mer än dussinet omkomna och över 100 svåra skador runt om i världen. Detta har orsakat en gigantisk återkallelse av 70 miljoner krockkuddar från tolv olika biltillverkare – och en civil stämning från amerikanska NHTSA (National Highway Traffic Society Association) på 200 miljoner dollar. Kostnaden för återkallelsen kan landa på över 100 miljarder kronor!

Förutom att Takata balanserar på ruinens brant är givetvis företagets rykte bland tillverkarna svårt skadat. Aktien i företaget är nere på en fjärdedel av dess tidigare värde. Takata har också tvingats sälja sina ägarandelar i Honda, Toyota och Nissan.

Det finns fyra budgivare på företaget – och dessa presenterade i slutet av oktober sina planer inför berörda biltillverkare vid ett möte i New York:

Flex-N-Gate Corporation, Key Safety System, Daicel och svenska Autoliv.

Daicels anbud rapporteras vara högst, men biltillverkarna som var med på mötet ”älskade Autolivs förslag”, skriver Wall Street Journal. För dem är det viktigare att någon kan ta över produktionen snabbt och utan störningar än vad prislappen blir.

Takata har tillverkat krockkuddar sedan 1988. Den enorma återkallelsen inleddes 2013, men det finns misstankar att problemen börjat minst tio år tidigare. Takata använder ammoniumnitrat, ett explosivt oxidationsmedel, för att blåsa upp krockkuddarna. Långvarig exponering i varma och fuktiga klimat kan bryta ner medlet, vilket resulterar i explosioner som sprutar dödande splitter inne i bilkupén. Honda har också anklagat Takata för att manipulera testresultat.

I ett fall i Texas utlöstes krockkudden i en lastbil utan förvarning. Detta fick lasten att explodera, vilket förstörde ett hus och dödade en kvinna inne i huset.

Den styrgrupp som går igenom buden på Takata har ännu inte sagt när något besked kommer.

Annons
Annons
Rulla till toppen