Christian förklarar Regeras unika transmission

Hybridbilen Koenigsegg Regera är konstruerad för att toppa 250 mph, eller 402 km/h. Målet är att Regera ska nå 400 km/h på under 20 sekunder,...
Annons

Hybridbilen Koenigsegg Regera är konstruerad för att toppa 250 mph, eller 402 km/h. Målet är att Regera ska nå 400 km/h på under 20 sekunder, vilket lär bli en svårslagen bedrift. Som jämförelse gör Koenigsegg One:1 0–300 km/h på 11,92 sekunder.

Och all denna prestanda uppnås med bara en växel i transmissionen – hur är det möjligt? Vi är många som inte riktigt förstått hur detta fungerar i Regera och det är inget att skämmas över. Men i den här filmen får vi förklaringen av uppfinnaren själv, Christian von Koenigsegg.

En av de unika detaljerna hos Koenigsegg Regera är transmissionen KDD, ”Koenigsegg Direct Drive”. Istället för ett paket av kugghjul finns här bara en momentomvandlare och en slutväxel – i princip direktdrift utan några växlar alls.

Den kombinerade systemeffekten från V8-motorn och de tre elmotorerna är cirka 1.500 hk och strax över 2.000 Nm. ”Cirka” är ett ord som behövs då den maximala effekten varierar med hastighet och varvtal.

En av hemligheterna i transmissionen är den momentomvandlare som sitter direkt efter V8-motorn och den första elmotorn, som verkar direkt på vevaxeln med 218 hk och 300 Nm (elmotorn sitter framför V8:an). Den första elmotorn fungerar även som startmotor och generator vid inbromsning.

Momentomvandlare är en urgammal uppfinning, en ”oljekoppling” som väldigt förenklat kan ses som två halvor med fläktblad som kastar olja mellan varandra. En av fördelarna med en momentomvandlare är att den ökar vridmomentet när inkopplingen inleds. En av de största nackdelarna är att full inkoppling aldrig uppnås, det finns alltid ett visst ”slir” i en momentomvandlare, som på äldre bilar med automatlåda kan vara ganska påtagligt. Moderna bilar har en extra kopplingskorg, en ”lock-up”, som låser momentomvandlaren och ger en helt förlustfri, 100-procentig koppling mellan motor och transmission. En sådan lock-up har även Regera.

Christian von Koenigsegg berättar i filmen nedan att man först sökte en leverantör som kunde konstruera rätt typ av momentomvandlare. Det visade sig vara omöjligt och då fick man göra som brukligt, hitta på allting själva.

Eftersom momentomvandlaren fördubblar vridmomentet i lägre hastighet, och även tillåter ett visst ”slir”, så blir accelerationen snabb. Som Christian von Koenigsegg förklarar i filmen går det att köra 0–100 km/h på cirka fyra sekunder, enbart med V8:an. Lock-up funktionen i momentomvandlaren går att styra så att man i lägre hastigheter får en typ av klassisk ”kick-down-effekt”, då släpper kopplingen och momentomvandlaren kan tillfälligt fördubbla vridmomentet. Lock-up kan användas från 50 km/h och uppåt. Vid 50 km/h har V8:an ett varvtal på cirka 1.000 rpm, sedan snurrar det på hela vägen upp till rödmarkeringen vid 8.250 rpm – en bit ovanför 400 km/h.

Med enbart de två elmotorerna på bakhjulen, som ger cirka 500 hk ihop och fulla 260 Nm i vridmoment direkt vid varje hjul, räcker också effekten till för en 0–100 tid på cirka fyra sekunder. Då ska man veta att elmotorerna med sin direktdrift på bakhjulen är växlade för mycket högre hastigheter, vore det inte så skulle accelerationen vara betydligt snabbare i lägre hastigheter.

Det fina i kråksången är att när alla tre elmotorerna samverkar ihop med V8:an når man 0–100 km/h på cirka 2,8 sekunder. Mer effekt hade inte gett snabbare acceleration, eftersom 2,8 sekunder är ungefär vad bakdäcken klarar av att leverera.

Och det finns så mycket effekt i drivlinan att man kan spinna loss bakhjulen i hastigheter upp till cirka 250 km/h. Med ett sådant effektöverflöd, som bakdäcken ändå inte ens kan leverera, finns det helt enkelt inget behov av fler växlar än en. Eller direktdrift med slutväxeln 2,73:1 i differentialen, som det i praktiken handlar om i Koenigsegg Direct Drive.

De dubbla elmotorerna vid drivaxlarna ger förutom kraft också möjlighet till aktiv momentstyrning, torque vectoring. Det hjälper bilen att styra in i kurvorna och även lägga på mer kraft på ytterhjulet i utgången av kurvorna. Hur smidigt systemet jobbar i praktiken kan ni se i filmen som är längst ned på sidan. Viktbesparingen – att slippa en konventionell växellåda – uppgår till nästan 90 kilo. Det är ungefär lika mycket som batteripaketet i Koenigsegg Regera väger.

Men backväxel behövs väl, undrar kanske någon? Svaret är nej, inte ens kugghjul till backen behövs. Det går att ändra rotationsriktningen på elmotorerna, så Regera kan backa utan V8:ans hjälp. Fler detaljer om Regera finns på Koenigseggs hemsida (klicka för att hoppa dit i nytt fönster).

 

Christian förklarar Regeras unika transmission
Så här ser drivlinan ut på Koenigsegg Regera. Den första elmotorn, som sitter på V8:ans vevaxel, syns inte så tydligt eftersom den sitter framför motorn.
Christian förklarar Regeras unika transmission
Här ser vi de samverkande systemen av förbränningsmotorn (ICE) och elmotorerna.
Annons
Annons
Rulla till toppen