Ny studie: Skillnaden i förbrukning fortsätter öka

Skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning fortsätter öka. Skillnaden mellan bilarnas verkliga förbrukning och siffran som anges av biltillverkarna fortsätter öka – och det finns inga...
Annons

Ny studie: Skillnaden i förbrukning fortsätter öka
Skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning fortsätter öka.

Skillnaden mellan bilarnas verkliga förbrukning och siffran som anges av biltillverkarna fortsätter öka – och det finns inga tecken på att den kommer minska med den nuvarande körcykeln. Det visar en ny studie från International Council on Clean Transportation (ICCT) där svenska och tyska auto motor & sport har bidragit med testsiffror.

Vid det här laget är det förstås ingen överraskning att nya bilar i princip aldrig har lika låg förbrukning i verkligheten som i testlabbet. Skillnaden ökar och den är värst för laddhybrider, där körcykeln är extremt tillåtande.

Kostar i genomsnitt 4.400 kronor om året – och skatten blir fel

Studien från ICCT publiceras varje år och även årets version visar alltså att skillnaden ökar. Studien samlar 13 olika datakällor från sex länder över 15 års tid. Inom EU har skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning ökat från 9 till 42 procent mellan 2001 och 2015. Det är mer än en fyrdubbling på 14 år, och en fördubbling mellan 2009 och 2015.

För en genomsnittlig bilägare innebär detta att bränslenotan ökar med 4.400 kronor om året och eftersom fordonsskatten till viss del baseras på bilens utsläpp blir även den felaktig.

Ny studie: Skillnaden i förbrukning fortsätter öka
Så här mycket har skillnaden mellan verklig och uppgiven förbrukning ökat genom åren, uppdelat på de olika datakällorna i studien.

Biltillverkarnas skryt stämmer inte i verkligheten

Biltillverkarna och deras intresseorganisationer skryter ofta om hur mycket koldioxidutsläppen har minskat de senaste åren – och det stämmer att utsläppen har minskat, men inte alls i den takt som biltillverkarna själva anger.

Framför allt tre anledningar till att gapet ökar

• Först och främst är körcykeln alldeles för snäll, med körning som inte alls motsvarar hur en bil körs i verkligheten.

• Tekniker som stopp/start-system och hybriddrivlinor är ofta effektivare på att sänka förbrukningen i testlabbet än i verkligheten.

• I testlabbet används heller inte luftkonditionering, infotainmentsystem och annat som oftast används vid verklig körning.

Ny studie: Skillnaden i förbrukning fortsätter öka
Med den nya WLTP-studien kommer skillnaden minska, men inte försvinna helt.

Utsläppen har knappt minskat alls sedan 2010

Allt det här innebär att mindre än hälften av alla koldioxidbesparingar som ”borde” ha skett på papperet sedan 2001 inte har blivit verklighet. Sedan 2010 har koldioxidutsläppen från bilarna knappt minskat alls.

”En ny procedur för typgodkännande ska introduceras i EU under 2017 men den kommer inte av sig själv minska gapet. Tester på vägarna för slumpmässigt utvalda produktionsbilar borde också introduceras”, skriver ICCT.

Biltillverkarna riskerar också sitt eget varumärke genom att publicera förbrukningssiffror som inte stämmer överens med verkligheten, särskilt efter dieselskandalen, enligt ICCT.

Peugeot och Citroën har börjat testa bilarna i verkligheten och inte bara i labbet. Det första testet visade att bilarna drog 46 procent mer i verklig trafik.

Annons
Annons
Rulla till toppen