Tufft läge för VW i Tyskland – var femte sägs upp

Dieselgate blir en dyrbar historia för Volkswagen. Hur kostsam vet man inte ännu eftersom de juridiska processerna är långt ifrån färdiga. Samtidigt måste Volkswagen både gasa...
Annons

Dieselgate blir en dyrbar historia för Volkswagen. Hur kostsam vet man inte ännu eftersom de juridiska processerna är långt ifrån färdiga. Samtidigt måste Volkswagen både gasa och bromsa för att kunna möta framtida behov av elbilar och autonoma fordon.

I fredags meddelade Volkswagen att man nått ett avtal med ledningsgrupp och företagsråd, det vill säga fackföreningarnas representanter i företagsledningen. Förhandlingarna har pågått sedan i juni. Avtalet innebär kostnadsbesparingar på nästan fyra miljarder euro årligen, från 2020 och framåt.

En stor del av besparingarna uppnås genom att skära ned arbetsstyrkan, som idag uppgår till cirka 610.000 globalt anställda. 23.000 av dessa försvinner i Tyskland, resterande 7.000 fördelas över resten av världen. Det innebär att nästan var femte anställd i Tyskland sägs upp av de cirka 114.000 som arbetar för Volkswagen i hemlandet.

Målet i avtalet är att alla uppsägningar ska vara frivilliga, som exempelvis förtidspensionering eller annan typ av naturlig avgång. Effektiviteten i produktionen ska öka med 25 procent och vinstmarginalen ska öka till fyra procent år 2020.

Besparingarna innebär att Volkswagen också kan ”gasa” genom att rekrytera ny kompetens för att kunna bygga elbilar och autonoma fordon. Cirka 9.000 nya arbetstillfällen ska skapas inom dessa områden.

”Överenskommelsen innebär att Volkswagen tar ett stort steg framåt. Den innebär en genomgripande förändring av värdeflödet, utveckling av nya kompetenser och strategiska investeringar,” sa Herbert Diess som är chef för märket Volkswagen.

”Vi kommer att kunna stärka bolagets lönsamhet och konkurrenskraft och trygga framtiden för våra anläggningar. Minskningen av arbetstillfällen kommer att ske med hänsyn till socialt ansvar och kommer att kunna kompenseras genom att arbetstillfällen skapas inom andra områden. Vi kommer att omvandla hela varumärket och anpassa oss till den fundamentala omvandlingen av hela vår bransch. På Volkswagen tar vi vår framtid i våra händer, sa Herbert Diess.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen