Nytt bullertest: Volvo 240 är tystare än nya XC90

När Volvo lanserade nya XC90 var det en nystart för märket och en extremt viktig modell – kanske den viktigaste i Volvos historia. Den skulle...
Annons

När Volvo lanserade nya XC90 var det en nystart för märket och en extremt viktig modell – kanske den viktigaste i Volvos historia. Den skulle bygga vidare på Volvos kärnvärden, där komfort på svenska vägar är en viktig del, och Volvo skröt om att XC90 var världens första ”kompromisslösa suv”.

Men det finns tydligen ett område där den inte kan hävda sig – åtminstone inte jämfört med en 25 år äldre Volvo 240 – och det är ljudnivån.

Tidningen Vi Bilägare har gjort ett stort bullertest med 50 bilar på en sträckning av E4:an norr om Stockholm. Bilarna mättes i 90 och 110 km/h på förarplats och i 110 km/h i baksätet. Mercedes S-klass stod som klar vinnare medan Mazda MX-5 blev sämst, men det intressanta var att systertidningen Klassiker samtidigt testade tre äldre bilar.

Resultatet är överraskande: tidningens Volvo 240 GLT från 1991 imponerade och hamnade på en niondeplats bland alla bilar och den var därmed tystare än dagens BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Volvo XC90.

Nytt bullertest: Volvo 240 är tystare än nya XC90

Bullernivån är förbluffande ofta alldeles för hög i många nya bilar. Vissa upplever det ”bara” som en liten irritation men för till exempel en tjänstebilist är det ett arbetsmiljöproblem. Många nya bilar marknadsförs som ”sportiga” med stora fälgar och lågprofildäck. Det ger ofta hög ljudnivå. Kombibilar och suvar kan också ha högre ljudnivå än en sedanmodell på grund av resonansljud i kupén och högre luftmotstånd.

Hos däcktillverkarna är buller ofta inte prioriterat.

Svenska bilköpare är ofta missnöjda med ljudnivån i nya bilar och anledningen är vår grova asfalt som måste klara dubbdäckstrafik, en problematik som inte alls finns på kontinenten, där många länder har finare asfalt och där ljudnivån därmed blir mycket lägre. När biltillverkarna utvecklar nya bilar anses Sverige ofta vara en liten nischmarknad och därmed tar ingenjörerna heller inte hänsyn till vår grova asfalt.

Mazda är ett exempel på en biltillverkare som skickat delegationer med ingenjörer till Sverige för att undersöka asfalten och där ljudnivån faktiskt sänkts en del i de kommande modellerna.

Annons
Annons
Rulla till toppen