Konkurrenterna går ihop om supersnabba laddare

Ibland kommer nyheter som vi aldrig trodde skulle bli verklighet. Nu går hela Volkswagengruppen, BMW, Ford och Mercedesägaren Daimler ihop för att bygga ett europeiskt...
Annons

Konkurrenterna går ihop om supersnabba laddare

Ibland kommer nyheter som vi aldrig trodde skulle bli verklighet. Nu går hela Volkswagengruppen, BMW, Ford och Mercedesägaren Daimler ihop för att bygga ett europeiskt nätverk för snabbladdare – vem hade trott det för bara några år sedan?

Konkurrenterna tar alltså ett viktigt steg för att få fler att välja en elbil.

Anledningen är förstås att biltillverkarna har insett hur viktiga elbilarna är för att nå klimatmålen. Att övertyga fler bilköpare om att gå över till eldrift är helt nödvändigt för att biltillverkarna inte ska åka på höga bötesbelopp.

Och eftersom räckvidden är en viktig faktor, och eftersom många bilköpare fortfarande är oroliga för att det inte finns någonstans att ladda, går konkurrenterna alltså ihop för att bygga ett snabbladdningsnätverk längs motorvägarna i Europa.

Konkurrenterna går ihop om supersnabba laddare
”Detta är en stor milstolpe för att visa att konkurrenter kan kombinera sina styrkor”, säger BMW-chefen Harald Krüger.

”Samarbete utan motstycke”

Snabbladdarna ska börja byggas 2017 och första målet är att sätta upp 400 snabbladdare. Det är inte klart vilka länder som blir först ut, men det är ingen högoddsare att Tyskland har högsta prioritet. 2020 ska elbilsköparna ha tillgång till tusentals snabbladdare.

Laddarna bygger på CCS-tekniken och har en kapacitet på 350 kW vilket är betydligt mer än många av dagens snabbladdare.

”Det är ett samarbete utan motstycke”, skriver biltillverkarna i ett pressmeddelande.

”Det här gemensamma projektet är ytterligare en stor milstolpe för att visa att konkurrenter kan kombinera sina styrkor för att få fart på e-mobiliteten”, säger BMW-chefen Harald Krüger.

Det som eventuellt väcker en del uppmärksamhet är att också Ford är med i samarbetet. Den eldrivna versionen av Ford Focus har inte blivit någon storsäljare i Europa och Ford har heller inga laddhybrider i det europeiska modellprogrammet. Men det här samarbetet indikerar att även Ford ska storsatsa på eldrift framöver.

Det är inte klart om snabbladdarna ska kosta pengar att använda eller om de ska erbjuda gratis laddning för alla. Tesla har nyligen beslutat att börja ta betalt för att använda Supercharger-laddarna för nya köpare.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen