FetransRio är en mässa i Rio de Janeiro som ägnas helt och hållet åt kollektivtrafik, och det var där som Volvo Latinamerika satte skräck i bussvärlden med sin Gran Artic 300, ett dubbelledat monster på 98 fot (29,9 meter) och kapacitet på upp till 300 pers.
Fabiano Todeschini, vd för Volvo Bus i Latinamerika, kallar den nya bussen ”greatest bus i the world, vilket kan syfta på både ”störst” och ”bäst”. Förmodligen båda.
Som jämförelse är den vanligaste svenska busstypen i kollektivtrafiken cirka 12 meter och har plats för ungefär 65-70 personer (cirka 30 sittplatser). En ledbuss (blå buss i Stockholm) är ungefär 18 meter och har plats för cirka 125 passagerare.
Volvos nya monsterbuss är därmed nästan tre gånger så stor som en ordinär buss.
Artic 300 är utvecklad i Brasilien och är inte Volvos första dubbelledade buss, samma arkitektur är använd sedan 90-talet. Men i den nya modellen har man alltås lyckats klämma in 30 fler passagerare än i sin föregångare.
”Bussen är ett bevis på effektivitet, fler passagerarplatser, mindre fordonsflotta för bussbolagen och en minskning av utsläpp”, säger Idam Stival, försäljningskoordinator vid Volvo Bus i Latinamerika.