Så ska polisen agera vid en polisjakt

Efter flera allvarliga olyckor har polisen uppdaterat reglerna för vilka hjälpmedel som får användas för att stoppa fordon och hur biljakter ska gå till.
Annons

Så ska polisen agera vid en polisjakt
Om olycksrisken är för stor, till exempel på grund av väglaget eller omgivande trafik, ska biljakten avbrytas.

Polisen får precis som tidigare använda spikmatta, fordonsnät eller fasta hinder för att stoppa bilar. De får även följa efter ett flyende fordon, stänga in det under färd med hjälp av andra polisbilar och preja. 

När en biljakt börjar eller en stängning alternativt prejning planeras ska det rapporteras till vakthavande befäl. Om jakten inte kan rapporteras inom vad som kan räknas som tillfällig fördröjning ska den avbrytas. Det gäller även om olycksrisken bedöms vara för stor, till exempel på grund av väglaget eller omgivande trafik.

Spikmattor ska användas på platser där riskerna för omgivande trafik är så små som möjligt. Föraren ska i normalfallet ges möjlighet att själv stanna och det ska finnas tydliga varningsmarkeringar. Spikmatta får inte användas för att stoppa motorcyklar eller fordon som saknar skyddande kaross.

Fasta hinder innebär livsfara för den som ska stoppas och får därför bara användas om det är synnerligen angeläget att stoppa fordonet och andra metoder inte kan användas. Precis som med spikmattan ska föraren ges möjlighet att stanna själv och det ska finnas varningar med skyltar och polisbilar med påslagna blåljus. Skäl som kan motivera att fasta hinder används är om det utgör en konkret fara för andra människors liv eller hälsa om fordonet inte stoppas och föraren grips.

För tvåhjuliga fordon och motorfordon som saknar skyddande kaross gäller att de bara får förföljas om det finns väldigt starka, synnerliga, skäl. Det betyder att den som förföljs har begått eller är på väg att begå ett grovt brott eller om de förföljda visat sig vara särskilt farliga för andra människors liv och hälsa. 

Annons
Annons
Rulla till toppen