Audis nya system känner av om det är grönt ljus

Audi börjar som första bilmärke att koppla upp bilar mot städers trafikljus. "Det sparar tid för föraren och cirka 15 procent bränsle", säger Audis projektledare för Audi Traffic Light Information.
Annons

Audis nya system känner av om det är grönt ljus
Det är omedelbar start för systemet i Las Vegas. Först ut är Audi A4 och Q7.

”För första gången utbyter våra bilar data med trafikstyrningssystemen i realtid. Föraren kan anpassa sitt beteende till situationen och köra genom staden i ett mycket mer avslappnat och kontrollerat tempo, säger Andreas Reich, Head of Electronics Pre-Development hos Audi AG.

Inledningsvis kommer alla Audi A4 och Q7, utrustade med Audi Connect, tillverkade från 2016, för den amerikanska marknaden, att ha funktionaliteten. Las Vegas är första staden ut. 

I instrumentskärmen ser föraren om de hinner fram till grönt trafikljus om de kör med tillåten hastighet. Om inte startar en nedräkning av tiden till nästa gröna fas, och föraren kan då ta foten från gaspedalen.

Pilotprojekt som genomförts i Europa har visat att förare blir mer förutseende tack vare informationen. Det får även en generell effekt på trafikflödet.

”Våra tester visade att antalet bilar som var tvungna att bromsa till stillastående minskade med cirka 20 procent. Det sparar tid för föraren och cirka 15 procent bränsle”, säger Michael Zweck, projektledare för Audi Traffic Light Information.

Inledningsvis kommer bara Audikunder att kunna använda tjänsten, men i framtiden ska även andra märken att kunna dra nytta av systemet. Tekniken kan också hjälpa stadstrafikplanerare att förstå orsaken till kösituationer och optimera trafikljusintervallerna, en ”grön våg” skulle exemeplvis kunna byggas in i ruttplaneringen.

Enligt Audi är systemet ett viktigt steg på vägen mot autonoma bilar.

Audi planerar att introducera tekniken i Europa. I Berlin har cirka 700 trafikljus kopplats upp till tjänsten. I övriga Europa saknas dock fortfarande enhetliga standards och digital infrastruktur.

”I Europa används en väldigt diversifierad teknik eftersom infrastrukturen har utvecklats lokalt. Vi arbetar nu för en harmonisering av data. När det har genomförts kan vi introducera trafikljusinformation även i Europa” säger Michael Zweck.

Annons
Annons
Rulla till toppen