Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Kan nya Opel Insignia Grand Sport verkligen utmana Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass? Målsättningen är att stjäla marknadsandelar och det ska man göra...
Annons

Kan nya Opel Insignia Grand Sport verkligen utmana Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass? Målsättningen är att stjäla marknadsandelar och det ska man göra med design, snåla motorer, lägre vikt och moderna infotainmentsystem.

Börjar vi med att titta på yttermåtten så har nya Opel Insignia Grand Sport vuxit med 55 millimeter på längden och mäter nu 4.897 millimeter. Här pratar vi alltså snarare BMW 5-serie än 3-serie. Axelavståndet har vuxit med hela 92 millimeter till 2.829 millimeter och det gynnar förstås innerutrymmena. Bredden har ökat med marginella 7 millimeter till 1.863 millimeter. Takhöjden har sänkts med 29 millimeter för att ge en slankare profil, samtidigt som sittpositionen fram sänkts med 30 millimeter. Luftmotståndet anges till låga 0,26.

Plattformsarkitekturen är GM:s E2XX, vilket innebär väsentlig förbättring av vikt och vridstyvhet. Den nakna karossen (”body-in-white”) väger 60 kilo mindre än föregångaren och totalt är viktminskningen – jämfört med föregående modell – upp till 175 kilo. Fram sitter MacPherson-ben och bakvagnen har multilinkupphängning. Adaptiva, elektroniskt styrda FlexRide-stötdämpare finns som tillval.

Säkerhetsmässigt har nya Opel Insignia Grand Sport blivit förbättrad med alla de hjälpsystem som vi känner igen från konkurrenterna. Här finns autobroms, vingelvarning, döda-vinkel-varning och utökade parkeringsassistenter som ”ser runt hörnet” när du backar ut från en parkeringsruta. Head-up display gör att föraren kan hålla ögonen på trafiken. Som hjälp finns strålkastare med Opels IntelliLux LED-teknik som har dubbelt så många lysdioder som Astra.

Motorerna hämtas från GM-sortimentet och vid lanseringen hittar vi en 2,0-liters dieselfyra längst upp i sortimentet med 250 hk. En helt ny motor är en 1,5-liters bensinturbo som ger 165 hk och 250 Nm. Framhjulsdrift är standard men Opel erbjuder även fyrhjulsdrift från GKN, samma företag som levererar 4WD till Ford Focus RS. Aktiv momentstyrning (torque vectoring) med elektroniskt styrda lamellpaket är en av nyheterna hos Opel Insignia Grand Sport. Manuella lådor kompletteras av en ny, åttastegad automat.

Kan vi hoppas på en ny Opel Insignia Grand Sport OPC med V6-motor? Sannolikt inte, Opel bedömer den biten av marknaden som allt för liten. Däremot kan vi givetvis förvänta oss en snar lansering av Sports Tourer (kombi) och något senare också en förhöjd Country Tourer (skogsmulle-kombi).

Infotainmentsystemet har en stor pekskärm i mitten, systemet hanterar Apple CarPlay och Android Auto – med wifi-anslutning av upp till sju enheter. Trådlös laddning av mobiltelefon finns, liksom en uppgraderad version av Opel OnStar. Publik premiär för nya Opel Insignia Grand Sport blir på Genèvesalongen nästa vår, svenska priser och leveransdatum får vi återkomma till. 

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Ny mellanklassare utmanar premiumligan

Annons
Annons
Rulla till toppen