När biltillverkarna skryter om hur mycket utsläppen har sänkts de senaste åren är det sällan som uppgifterna stämmer överens med verkligheten. I själva verket är utsläppen från bilarna betydligt högre än vad som uppges.
När tyska bilistorganisationen ADAC släpper resultatet från årets utsläppsundersökning Ecotest visar det sig att elbilar, hybrider och gasbilar ligger allra bäst till. I år har ADAC:s testmetoder stramats åt och blivit hårdare.
Allra bäst är BMW i3, som får beröm för mycket låg energiförbrukning och får ett femstjärnigt betyg. Även hybridbilen Toyota Prius, elbilen Nissan Leaf och gasbilen Skoda Octavia G-Tec får fem stjärnor.
Tesla Model S hamnar på sjätte plats. Bästa bensinbil är Mitsubishi Space Star, som inte har någon modern teknik i form av exempelvis överladdning eller direktinsprutning, som annars ska sänka utsläppen på papperet.
Partiklar: Stadsbilen floppar totalt
Allra sämst när det gäller partikelutsläpp är mikrobilen Smart Fortwo, där motorn blir varm eftersom den är monterad baktill, vilket ger högre utsläpp. Smart Fortwo, som inte har direktinsprutning, släpper ut dubbelt så mycket partiklar som de värsta bensinbilarna med direktinsprutning. Och eftersom det inte finns några utsläppsgränser när det gäller partiklar från bensinmotorer utan direktinsprutning kan Smartbilarna köra runt i städerna utan risk för EU-böter.
Kväveoxider: Dieslarna är inte alls lika rena i verkligheten som i testlabbet
När det gäller kväveoxider är det Renault, Kia, Hyundai och Ford som ligger värst till. Peugeot 208 BlueHDI 100 har, som en av mycket få småbilar, ett avancerat SCR-system som ska rena utsläppen, men det fungerar bara i testlabbet – i verkligheten blir utsläppen betydligt högre.
Testerna visar att de flesta dieselmodeller släpper ut för mycket, även om de har avancerad avgasreningsteknik. Ett exempel är Renault Captur dCi 90 som släpper ut 5,5 gånger mer kväveoxider än tillåtet.
”Det här resultatet är en vädjan till biltillverkarna som bygger dieselmotorer att använda utsläppsteknologi på ett sätt som sänker utsläppen effektivt under alla förhållanden. Att det är tekniskt möjligt bevisas av att två av de tio bästa bilarna är dieselbilar”, säger Reinhard Kolke, chef för ADAC:s teknikcenter, och syftar på BMW 118d och nya Mercedes E 220 d.
Laddhybrider: Höga betyg, men stor förbrukningsskillnad
Att testa laddhybrider är mycket svårare än att testa bensin- eller dieselbilar. De laddhybrider som ADAC testat är Mercedes S 500 Plug-In, Mitsubishi Outlander PHEV och Volkswagen Golf GTE (som alla får fyra stjärnor) samt Toyota Prius Plug-In Hybrid (som får fem stjärnor).
Mercedes S 500 Plug-In
Betyg: 4
Bensinförbrukning i testlabbet: 2,8 l/100 km
Bensinförbrukning i verkligheten: 5,2 l/100 km
Elförbrukning i testlabbet: 13,5 kWh/100 km
Elförbrukning i verkligheten: 8 kWh/100 km
Skillnad, bensin: 86%
Skillnad, el: –41%
Mitsubishi Outlander PHEV
Betyg: 4
Bensinförbrukning i testlabbet: 1,9 l/100 km
Bensinförbrukning i verkligheten: 4,2 l/100 km
Elförbrukning i testlabbet: 13,4 kWh/100 km
Elförbrukning i verkligheten: 8 kWh/100 km
Skillnad, bensin: 121%
Skillnad, el: –40%
Toyota Prius Plug-In Hybrid
Betyg: 5
Bensinförbrukning i testlabbet: 2,1 l/100 km
Bensinförbrukning i verkligheten: 3,6 l/100 km
Elförbrukning i testlabbet: 5,2 kWh/100 km
Elförbrukning i verkligheten: 3,7 kWh/100 km
Skillnad, bensin: 71%
Skillnad, el: –29%
Volkswagen Golf GTE
Betyg: 4
Bensinförbrukning i testlabbet: 1,5 l/100 km
Bensinförbrukning i verkligheten: 3,3 l/100 km
Elförbrukning i testlabbet: 11,4 kWh/100 km
Elförbrukning i verkligheten: 7 kWh/100 km
Skillnad, bensin: 120%
Skillnad, el: –39%
Så gick testet till
ADAC har utgått från den nya körcykeln WLTP som är betydligt mer realistisk än den nuvarande körcykeln. ADAC har också lagt till ett moment med snabb körning på autobahn och körning i vanlig trafik för de modeller som gjorde bra ifrån sig i körcykeln. Bilar som fick tre stjärnor eller sämre betyg i körcykeln mättes inte i verkligheten, eftersom de ändå inte skulle vara konkurrenskraftiga, enligt ADAC.
Om en bil har låga utsläpp i körcykeln, men misslyckas vid verklig körning, kan en fyr- eller femstjärnig bil få nöja sig med tre stjärnor. Dieselbilar brukar ofta få kämpa med höga utsläpp av kväveoxid och för moderna bensinbilar med direktinsprutning är problemet istället höga halter av partiklar.
ADAC har mätt utsläpp av kolmonoxid, kolväten, kväveoxider, partiklar och koldioxid. Alla olika drivmedel har behandlats lika och ADAC har använt sig av well-to-wheel-uträkningar för koldioxidutsläppen för att direkt kunna jämföra olika drivmedel.