”Lilla” Finland, med en tredjedel av landytan norr om Polcirkeln, är bäst i världen i Formel 1.
Det visar vår unika undersökning av hur världens länder klarat sig genom åren i motorsportens kungaklass.
Landet har haft nio förare som kört Formel 1 – och de har tagit hem fyra VM-titlar!
Hade vi räknat 2016 års mästare Nico Rosberg som finländare (Nico har dubbelt medborgarskap) hade statistiken sett ännu bättre ut.
Givetvis har Storbritannien den tyngsta meritlistan i Formel 1. Men den brittiska medaljskörden är stor tack vare att där bor nästan tolv gånger så många som i Finland (65 miljoner mot 5,5 miljoner), att Formel 1-sporten har sitt epicentrum i landet – och att Storbritannien haft inte mindre än 160 Formel 1-förare.
Skulle Storbritannien haft samma utdelning som Finland hade de haft 71 världsmästare i Formel 1. Nu har de 16 titlar.
Finland är bäst trots att de aldrig haft ett eget Formel 1-stall. De har sällan haft en racerbana av internationell klass. Och trots framgångarna har de aldrig någonsin haft ett Grand Prix-lopp i Formel 1. GP har körts i 34 olika länder, i flera länder som aldrig haft en Formel 1-förare. Är det inte dags att Finland får ett heders-GP för lång och framgångsrik tjänst?
Innan du tittar på statistiken över vilka länder som varit bäst (och sämst) och hur det gått för Sverige genom tiderna i Formel 1 så väcks givetvis frågan:
Varför är Finland så bra i motorsport?
För det är ju inte bara Formel 1 det handlar om. I rally har man varit ännu mer dominanta: Finland har sju olika världsmästare i rally och sedan VM-titeln för förare infördes för 40 år sedan har Finland tagit hem titeln 14 gånger! Men rally i ett land med 77 miljarder träd, tusen sjöar och blott 5,5 miljoner invånare känns mer närliggande.
Paradoxalt nog kan snörika vintrar och gles bebyggelse vara en förklaring även för framgångarna i F1.
”Vi tvingas lära oss köra bil på snö, ofta på krokiga och dåligt underhållna vägar”, säger Christer Flythström, redaktör på tidningen Sportfack, före detta chefredaktör för Svensk Motorsport och uppvuxen i Finland.
Många skogsvägar och långt till länsman kan vara en annan förklaring.
”Tillsammans med några kompisar köpte jag bilar för en tusenlapp. Sedan körde vi hela nätterna på små skogsvägar som vi stängt av. Jag var kanske 13 år gammal. Jag behövde bara köra två kilometer hemifrån för att hitta skogsvägar där vi kunde trasha bilarna. Många höll på med samma sak. Du blir du både modig och duktig”, erkänner Mika Salo i en intervju med brittiska Telegraph och flera av hans kollegor menar att det inte är en ovanlig uppväxt för finska pojkar…
En annan före detta Formel 1-förare, J J Lehto, menar att finländare har en ”hard-headed”, nästan fatalistisk syn på livet. Det stämmer med en annan kvalitet som ofta tillskrivs finska förare – kylan. Kimi Räikkönen kallas ”Ice Man” för sitt extrema lugn under press – en kvalitet som också Mika Häkkinen hade.
Motorsport har också en helt annan acceptans i Finland. Såväl allmänhet som sponsrande företag har en annan syn på motorsport än exempelvis i Sverige.
”Det går inte en dag utan att motorsport nämns i nyheterna i Finland. Och framgångarna gör att fler tror att de kan lyckas”, säger J J Lehto.
Att den finska framgången bara rullar vidare beror också på att landet utvecklat – mer eller mindre officiellt – ett faddersystem. Förare som etablerat sig hjälper de unga löftena med störst talang att få chansen att visa upp sig. Keke Rosberg hjälpte inte bara sin egen son utan även Mika Häkkinen att komma hela vägen fram till en konkurrenskraftig Formel 1-styrning.
Sedan gäller det ”bara” att leverera.
Och det kan Finland.
OBSERVERA: Statistiken gäller för åren 1950-2016. Fjolårets säsong gjorde marginella förskjutningar i statistiken – Finland är för överskådlig framtid det bästa landet.
DISCLAIMER: Skribenten till denna artikel arbetade som Formel 1-reporter under åren 1979-1985 och var på plats när Keke Rosberg gav Finland dess första VM-titel. (Nästan) ända sedan den dagen har den här artikeln legat på lager. Den skulle dock inte blivit av utan den utmärkta datakällan hos F1 Stats.
Flest VM-titlar per förare
Statistiken visar hur många VM-titlar varje land tagit – i förhållande till hur många F1-förare landet haft.
Finland har alltså haft nio F1-förare och tagit fyra VM-titlar – och landar på 0,44 titlar/förare.
De skuggas närmast av Österrike med 0,27 VM-titlar/förare. Alplandet har haft 13 förare och två av dem – Niki Lauda och Jochen Rindt – har tillsammans vunnit VM fyra gånger.
På tredje plats hittar vi Brasilien med 0,25 VM-titlar/förare. Brasilien har haft 31 F1-förare och Ayrton Senna, Nelson Piquet samt Emerson Fittipaldi har stått för åtta VM-titlar.
Under grafiken hittar du tabell för alla länder.
Land | VM-titlar/förare |
Finland | 0,444 |
Österrike | 0,267 |
Brasilien | 0,250 |
Tyskland | 0,226 |
Australien | 0,222 |
Argentina | 0,179 |
Nya Zeeland | 0,125 |
Spanien | 0,111 |
Storbritannien | 0,100 |
Kanada | 0,077 |
Frankrike | 0,055 |
Sydafrika | 0,053 |
Italien | 0,031 |
USA | 0,013 |
Sverige + 18 andra länder | 0,000 |
Antal GP-segrar/förare
De nio finska F1-förarna har tillsammans vunnit 46 GP-lopp. Det betyder att varje förare i genomsnitt vunnit 5,11 GP-tävlingar. En siffra där landet är totalt överlägsna alla andra. Lejonparten har tagits av Mika Häkkinen och Kimi Räikkönen (20 vardera).
Brasiliens betydligt fler förare (31) har samlat ihop 101 GP-segrar. Mest har Ayrton Senna (41) och Nelson Piquet (21) bidragit.
Tyskland kniper tredjeplatsen i detta moment. Landets 51 GP-förare har kört hem 164 segrar. Av dessa har Michael Schumacher vunnit imponerande 91 lopp! Nico Rosberg har 23 segrar.
I den här kategorin kniper Sverige en hedrande tolfte plats: Våra elva förare har samlat på sig 12 GP-vinster (1,09/förare). Tio av dessa har Ronnie Peterson vunnit, de båda övriga vanns av Joakim Bonnier och Gunnar Nilsson.
Under grafiken hittar du tabell för alla länder.
Land | GP-segrar/förare |
Finland | 5,11 |
Brasilien | 3,16 |
Tyskland | 3,09 |
Österrike | 2,73 |
Colombia | 2,33 |
Australien | 2,11 |
Spanien | 1,78 |
Storbritannien | 1,57 |
Nya Zeeland | 1,50 |
Argentina | 1,36 |
Kanada | 1,31 |
Sverige | 1,09 |
Frankrike | 1,08 |
Polen | 1,00 |
Sydafrika | 0,53 |
Belgien | 0,46 |
Italien | 0,44 |
Mexiko | 0,33 |
Schweiz | 0,28 |
USA | 0,21 |
Venezuela | 0,20 |
Nederländerna | 0,06 |
VM-poäng per förare
Hur många VM-poäng har landets F1-förare i genomsnitt tagit?
Och här visar sig att statistik kan slå snett om jämförelsematerialet är för litet.
Bästa land blir nämligen Polen. Polen har bara haft en enda Formel 1-förare. Robert Kubica körde hem hela 273 VM-poäng under en karriär som skulle blivit ännu mer framgångsrik om inte en fruktansvärd rallyolycka stoppat hans F1-karriär.
Alltså vinner Polen momentet ”VM-poäng per förare”.
Men Finland är så klart inte särskilt långt efter. Vårt östra broderland har kört ihop 2.387 VM-poäng. Fördelat på de nio förarna blir det imponerande 265,3 poäng per förare.
Hoppet till tredje bästa nation – Tyskland – är enormt: 120,7 poäng är vad de tyska förarna i genomsnitt har kört in. Detta trots att man förfogat över både Michael Schumacher (1.566 poäng) och Sebastian Vettel (1.994 poäng). Landet har sammanlagt 6.396 VM-poäng fördelat på 53 förare.
De elva svenska Formel 1-förarna har tillsammans kört ihop 387 VM-poäng. Av dessa har Ronnie Peterson tagit 206 poäng. Han följs av Stefan ”Löwis” Johansson (88) och Joakim Bonnier (39). Nu står vårt hopp till Marcus Ericsson som, hittills, kört in nio VM-poäng.
Märkligt att både Storbritannien och Argentina (med Juan-Manuel Fangio) kommer så långt ner på listan.
Land | VM-poäng/förare |
Polen | 273,0 |
Finland | 265,3 |
Tyskland | 120,7 |
Australien | 109,3 |
Spanien | 106,7 |
Brasilien | 105,0 |
Colombia | 102,3 |
Mexiko | 67,8 |
Nya Zeeland | 67,1 |
Österrike | 66,0 |
Ryssland | 63,3 |
Storbritannien | 46,9 |
Frankrike | 36,9 |
Sverige | 35,2 |
Kanada | 26,3 |
Argentina | 24,9 |
Italien | 20,6 |
Venezuela | 15,4 |
Belgien | 14,9 |
Sydafrika | 14,8 |
Schweiz | 13,9 |
Danmark | 12,4 |
Japan | 10,5 |
Nederländerna | 10,4 |
Thailand | 8,0 |
USA | 6,3 |
Irland | 3,2 |
Chile | 3,0 |
Indien | 2,5 |
Portugal | 2,0 |
Monaco | 2,0 |
Rhodesia | 1,5 |
Ungern | 1,0 |
Alla länder
Klicka på kolumnerna för att sortera!
Land | Poäng/förare | GP-segrar/förare | VM-titlar/förare |
Storbritannien | 46,89 | 1,57 | 0,100 |
Tyskland | 120,69 | 3,09 | 0,226 |
Brasilien | 105,03 | 3,16 | 0,250 |
Frankrike | 36,92 | 1,08 | 0,055 |
Finland | 265,28 | 5,11 | 0,444 |
Italien | 20,61 | 0,44 | 0,031 |
Australien | 109,25 | 2,11 | 0,222 |
Spanien | 106,67 | 1,78 | 0,111 |
USA | 6,32 | 0,21 | 0,013 |
Österrike | 66,03 | 2,73 | 0,267 |
Argentina | 24,89 | 1,36 | 0,179 |
Nya Zeeland | 67,19 | 1,50 | 0,125 |
Mexiko | 67,83 | 0,33 | 0,000 |
Sverige | 35,18 | 1,09 | 0,000 |
Belgien | 14,92 | 0,46 | 0,000 |
Schweiz | 13,92 | 0,28 | 0,000 |
Kanada | 26,31 | 1,31 | 0,077 |
Colombia | 102,33 | 2,33 | 0,000 |
Sydafrika | 14,84 | 0,53 | 0,053 |
Polen | 273,00 | 1,00 | 0,000 |
Japan | 10,45 | 0,00 | 0,000 |
Ryssland | 63,33 | 0,00 | 0,000 |
Nederländerna | 10,38 | 0,06 | 0,000 |
Danmark | 12,40 | 0,00 | 0,000 |
Venezuela | 15,40 | 0,20 | 0,000 |
Irland | 3,20 | 0,00 | 0,000 |
Thailand | 8,00 | 0,00 | 0,000 |
Portugal | 2,00 | 0,00 | 0,000 |
Rhodesia | 1,50 | 0,00 | 0,000 |
Indien | 2,50 | 0,00 | 0,000 |
Monaco | 2,00 | 0,00 | 0,000 |
Chile | 3,00 | 0,00 | 0,000 |
Ungern | 1,00 | 0,00 | 0,000 |