Här är årets julklapp från Sant´Agata Bolognese:
Aventador S är Lamborghinis nya flaggskepp: V12-motorn har fått 40 extra hästar och slipar tiden 0-100 km/h till 2,9 sekunder. Men den största tekniska nyheten är att bilen får fyrhjulsstyrning.
Vi börjar på utsidan:
En ny, aggressivare front ska skära luften hårdare, ge bättre motorkylning och 130 procent mer marktryck. Där bak finns en vinge – som tillval i kolfiber – med ett antal vertikala fenor som förbättrar luftflödet. Vingen kan ställas i tre positioner: I det vassaste läget ökar marktrycket bak med 50 procent, i det snällaste läget minskar luftmotståndet med 400 procent.
Där bak hittar vi också motorn: V12-motorn på 6,5 liter (helt utan konstgjord andning) utvecklar numera 740 hk (+40 hk) och 690 Nm. Det ger 2,9 sekunder till 100 km/h och en toppfart på 350 km/h.
För att nå detta har Lamborghini justerat den variabla ventilstyrningen och det variabla insuget och höjt maxvarvet från 8.350 till 8.500 r/min.
Precis som i föregångaren har Aventador S start/stopp-system och cylinderavstängning för att optimera bränsleeffektiviteten. När full motoreffekt inte behövs stängs den ena cylinderbanken av.
Bilens torrvikt – 1.575 kg – är oförändrad. Det ger ett vikt/effekt-förhållande på 2,13 kg/hk.
Aventador S har samma kolfiber-monocoque och – för första gången i en serietillverkad Lamborghini – fyrhjulsstyrning. Två separata aktuatorer (ställdon) reagerar och påverkar bakhjulen på fem tusendelar av en sekund. Stötdämparna är variabla i realtid. Bilen har också Lamborghini Dynamic Steering (LDS) som ska ge mer responsiv känsla och en skarpare instyrning.
I höga farter styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen. Det ger en virtuellt längre hjulbas och därmed ökad högfartsstabilitet. I lägre farter styr bakhjulen åt motsatt håll. Det ger virtuellt kortare hjulbas och gör bilen kvickare i reaktionen och gör den enklare att manövrera i låg fart.
Motorn driver alla fyra hjulen via Lamborghinis 7-växlade ”Independent Shifting Rod”-låda. Fyrhjulsdriften kan skicka upp till 90 procent av motorkraften till bakhjulen, beroende på valt körprogram.
Förutom tre existerande körprogram – Strada (Street), Sport och Corsa (bana) – finns den nya ”Ego”. Som namnet antyder låter detta läge föraren att individuell justera bilens drivlina, styrning och fjädringsinställning.
Aventador S står på specialutvecklade Pirelli P Zero-däck. Kolfiberkeramiska bromsskivor är standard, skivorna mäter 400 mm (fram) respektive 380 mm (bak) och gör att bilen stannar från 100 km/h på 31 meter.
Leveranserna ska rulla igång under våren 2017. Bilen ska kosta 281.55 Euro (exklusive moms). Omräknat till svenska pengar, och med momsen pålagd blir det i dagsläget 3.420.000 SEK.
Tomten är underrättad.