Här är Lamborghinis heta julklapp!

Mer effekt, fyrhjulsstyrning och bättre grepp. Nya Lamborghini Aventador S ger mer av det mesta.
Annons

Här är årets julklapp från Sant´Agata Bolognese:

Aventador S är Lamborghinis nya flaggskepp: V12-motorn har fått 40 extra hästar och slipar tiden 0-100 km/h till 2,9 sekunder. Men den största tekniska nyheten är att bilen får fyrhjulsstyrning.

Vi börjar på utsidan:

En ny, aggressivare front ska skära luften hårdare, ge bättre motorkylning och 130 procent mer marktryck. Där bak finns en vinge – som tillval i kolfiber – med ett antal vertikala fenor som förbättrar luftflödet. Vingen kan ställas i tre positioner: I det vassaste läget ökar marktrycket bak med 50 procent, i det snällaste läget minskar luftmotståndet med 400 procent.

Där bak hittar vi också motorn: V12-motorn på 6,5 liter (helt utan konstgjord andning) utvecklar numera 740 hk (+40 hk) och 690 Nm. Det ger 2,9 sekunder till 100 km/h och en toppfart på 350 km/h.

För att nå detta har Lamborghini justerat den variabla ventilstyrningen och det variabla insuget och höjt maxvarvet från 8.350 till 8.500 r/min.

Precis som i föregångaren har Aventador S start/stopp-system och cylinderavstängning för att optimera bränsleeffektiviteten. När full motoreffekt inte behövs stängs den ena cylinderbanken av.

Bilens torrvikt – 1.575 kg – är oförändrad. Det ger ett vikt/effekt-förhållande på 2,13 kg/hk.

Här är Lamborghinis heta julklapp!
Aventador S har en ny pekskärm och Apple Carplay som standard. KLICKA FÖR STÖRRE.

Aventador S har samma kolfiber-monocoque och – för första gången i en serietillverkad Lamborghini – fyrhjulsstyrning. Två separata aktuatorer (ställdon) reagerar och påverkar bakhjulen på fem tusendelar av en sekund. Stötdämparna är variabla i realtid. Bilen har också Lamborghini Dynamic Steering (LDS) som ska ge mer responsiv känsla och en skarpare instyrning.

I höga farter styr bakhjulen åt samma håll som framhjulen. Det ger en virtuellt längre hjulbas och därmed ökad högfartsstabilitet. I lägre farter styr bakhjulen åt motsatt håll. Det ger virtuellt kortare hjulbas och gör bilen kvickare i reaktionen och gör den enklare att manövrera i låg fart.

Motorn driver alla fyra hjulen via Lamborghinis 7-växlade ”Independent Shifting Rod”-låda. Fyrhjulsdriften kan skicka upp till 90 procent av motorkraften till bakhjulen, beroende på valt körprogram.

Förutom tre existerande körprogram – Strada (Street), Sport och Corsa (bana) – finns den nya ”Ego”. Som namnet antyder låter detta läge föraren att individuell justera bilens drivlina, styrning och fjädringsinställning.

Aventador S står på specialutvecklade Pirelli P Zero-däck. Kolfiberkeramiska bromsskivor är standard, skivorna mäter 400 mm (fram) respektive 380 mm (bak) och gör att bilen stannar från 100 km/h på 31 meter.

Leveranserna ska rulla igång under våren 2017. Bilen ska kosta 281.55 Euro (exklusive moms). Omräknat till svenska pengar, och med momsen pålagd blir det i dagsläget 3.420.000 SEK.

Tomten är underrättad.

Här är Lamborghinis heta julklapp!
Tre avgasutblås i centrum av den bakre stötfångaren.
Här är Lamborghinis heta julklapp!
De klassiska dörrarna lever så klart vidare.
Här är Lamborghinis heta julklapp!
Här är Lamborghinis heta julklapp!
Här är Lamborghinis heta julklapp!
Fyrhjulsstyrning ska göra Aventador livligare i låg fart och stabilare i hög fart.
Här är Lamborghinis heta julklapp!
En vassare front ska ge bättre kylning, men också mer marktryck.
Här är Lamborghinis heta julklapp!
40 nya hästar ska göra att Aventador S klarar 0-100 på 2,9 sekunder och en toppfart på 350 km/h.
Annons
Annons
Rulla till toppen