Bortglömda och okända BMW-modellerna du kanske inte hade koll på

Det är omöjligt ens för BMW-entusiasterna själva att hålla koll på alla specialare som lanserats genom åren. Här tittar vi närmare på ett antal BMW-modeller som fallit mellan stolarna och som förtjänar lite uppmärksamhet.

Foto: 16isles/Creative Commons/Wikimedia

När seriemördaren själv får välja

I den nya tv-serieversionen av filmen Fargo åker mördaren själv runt i en röd BMW 3-serie från 1996, men inte vilken som helst utan en 328is.

BMW-entusiasterna brukar gå igång på bokstaven S – här finns ju bland annat klassiska 318is som av många ansågs vara en "fattigmans M3". Men i det här fallet verkar 328is helt enkelt vara coupéversionen av 328i, utan extra effekt eller sportigare chassi. Den såldes på USA-marknaden och i Kanada tillsammans med den svagare 323is.

När M3 känns för vanlig

När BMW lanserade E30-generationen av M3 med en högvarvig, fyrcylindrig motor var den aldrig tänkt att bli någon storsäljare utan snarare en exklusiv specialmodell. M3 såldes i utvalda länder och Sydafrika var inte en av dem. Men de sydafrikanska köparna fick istället en annan godbit i form av BMW 333i.

Den här modellen utvecklades tillsammans med BMW-tunaren Alpina och fick samma raka sexa på 2,5 liter som också fanns i flera andra BMW-modeller. 333i fick bland annat diffbroms och ventilerade skivbromsar fram.

Köparna fick välja mellan luftkonditionering eller servostyrning – båda två gick inte att få. Bara drygt 200 exemplar byggdes och de hade "dogleg"-låda med ettan nere till vänster.

BMW-chefen fick en egen specialmodell

Den har spökat länge i forumtrådar på olika BMW-sajter men ryktet stämmer: BMW byggde faktiskt en kombiversion av M5 generation E39, även om det bara var ett eller ett fåtal prototyper som färdigställdes.

BMW övervägde länge att bygga en M5 Touring men till slut tog projektet stopp av ekonomiska skäl. När BMW M5 firade 25-årsjubileum rullades dock en grålackerad prototyp fram. Enligt ryktet kördes den av Gerhard Richter som ansvarade för motorutvecklingen på BMW M i Garching.

Tanken på en V8-prestandabil med manuell låda och plats för semesterpackningen är extremt lockande...

Se bilder på BMW M5 Touring E39 på M5board.com

Stoppades en vecka innan premiären

En annan godbit som rullades fram i samband med 25-årsfirandet av BMW M, förutom M5 Touring här ovan, var en cabrioletversion av M5 generation E34. BMW har ju släppt öppna cabrioletversioner av M3 tidigare, så steget till en M5 Cabriolet var trots allt inte så långt.

Men någon M5-cabriolet blev det aldrig – prototypen gömdes undan hos BMW i 20 år. Den är dock ganska läcker att titta på: förlängda framdörrar för att ge de rätta designdragen och hela bilen byggdes för hand.

Det var faktiskt bara en vecka kvar innan bilen var tänkt att premiärvisas, på bilsalongen i Genéve, när BMW valde att skrota M5 Cabriolet, skriver Autoblog.

5-serie för den miljömedvetna

Om vi håller oss kvar i 5-serien av generation E34 finns det ytterligare en bortglömd modell i andra delen av modellprogrammet, nämligen gasversionen 518g. Den såldes enbart i Tyskland och fick en fyrcylindrig motor som hade 112 hästkrafter när den gick på bensin och 98 hästar när den gick på gas.

BMW 518g fanns bara som kombi och byggdes i knappt 300 exemplar.

Turbotrimmad 7-serie

De senaste åren har BMW storsatsat på turbomotorer precis som många andra biltillverkare. Resultatet brukar bli mer effekt och lägre förbrukning, åtminstone enligt de officiella uppgifterna.

Men turbomotorer hos BMW är inget nytt. Många känner till BMW 2002 Turbo, men även 7-serie fanns med turbomotor på 1970-talet i form av 745i som var extremt lyxig för sin tid – den fanns med mobiltelefon, bränsledriven kupévärmare, vattenbuffelskinnklädsel och manöverpanel för radion i baksätets armstöd.

BMW 745i hade en rak sexcylindrig motor på 3,2 liter med turboaggregat från KKK och en effekt på 252 hästkrafter.

När en vanlig 7-serie inte räcker till

På 1990-talet fanns en specialversion av BMW 7-serie av generation E38 med extra lång hjulbas och V12-motorn från 750i. Den här modellen gick under namnen L7 och 750iXL beroende på var den såldes. Kunderna fanns i Mellanöstern, Sydostasien, Europa och USA. Bokstaven X i modellnamnet verkar alltså inte betyda fyrhjulsdrift, som det annars brukar göra hos BMW, utan helt enkelt "extra lång".

De välbärgade köparna kunde prata affärer i baksätet utan att föraren hörde något tack vare en höj- och sänkbar glasskiva mellan fram- och baksätet. Bara 899 exemplar byggdes.

Med lite hjälp från Alpina

Alpina är BMW-tunaren som alltid haft mer fokus på exklusivitet och gatprestanda än på bankörning och motorsport. Precis när suvarna börjat bli riktigt populära, i början av 2000-talet, planerade BMW en extra sportig version av X5 med V8-motorn från dåvarande M5. Den skulle utmana Mercedes ML 55 AMG och den kommande Porsche Cayenne.

Men någon M5-motor dök aldrig upp i BMW X5. Istället lånades 4,6-litersmotorn från Alpina in och modellen döptes till X5 4,6iS. Accelerationen till 100 km/h gick på 6,5 sekunder – inte illa i en tung suv.

När modellen senare skulle uppdateras togs Alpinamotorn bort och ersattes med BMW:s egen V8-motor i X5 4,8iS.

Är det en M3? Nej, inte riktigt!

För dig som inte får nog av E30-generationen av BMW 3-serie bjuder vi här på ytterligare en karamell i form av ovanliga 320is. Svenska köpare fick ju en 318is, men 320is såldes enbart i Portugal och Italien för att komma undan skattereglerna som innebar en straffavgift om motorvolymen var större än 2,0 liter. Det gick inte precis hand i hand med BMW:s raka sexor på 2,5 liter.

Som plåster på såren fick BMW 320is en nedborrad version av S14-motorn från M3 E30 med 192 hästkrafter, diffbroms och "dogleg"-låda med ettan nere till vänster. Även instrumenten hämtades från M3 med oljetemperaturmätare istället för "ekonometern" som mätte hur snålt föraren lyckades köra. Alla andra komponenter är dock från standardversionen av 3-serien och den som tittar noga ser också att bilen har M-sportpaket, inte samma aerodynamikpaket som M3 E30 med de stora "bulorna" vid hjulhusen.

Bilen byggdes i bara tre år, både som sedan och coupé.

 

Jag tycker själv att jag har bra koll på BMW:s modeller.
460
249
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!