Långresa med Tesla Model X 90D: Här är resultatet efter 160 mil

Långresa med Tesla Model X 90D: Här är resultatet efter 160 mil
Teslas laddstolpar är oftast placerade vid stora vägar (som på bilden) men Toftaholms Herrgård ligger mer lantligt. Foto: Mikael Johnsson

Vi har sagt det förr och säger det igen: Skaffa för sjutton ingen elbil om du inte kan ladda hemma! Det är A och O att kunna göra det så bilen är startklar på morgonen med fullt batteri.

Första "felet" med Model X inför dagsetappen Stockholm–Malmö sitter alltså hos er provryttare som saknar denna möjlighet. Därför laddades bilen till 94 procent av maximal kapacitet på Teslas Supercharger i Upplands Väsby strax norr om Stockholm kvällen innan. För att hjälpa batteriet och dess livslängd bör du till vardags undvika batteriets båda ändlägen, men under denna långresa var det självklart "0–100" som gällde. Därtill nöter Teslas superladdare med effekt (på 120 kW) också på batteriet i längden – men det var denna laddning som vi använde i alla fall utom ett under den här resan.

Med 2,5 mils körning direkt efter laddning och en natt där tre kilometer försvinner av sig självt (!) i det sexgradiga garaget startar resan med 85 procent och 333 kilometer i batteriet.

Även om destinationen inte är svårhittad knappar jag in Malmö i Teslas navigator, som har den mycket användbara finessen att kunna räkna ut och föreslå lämpligast möjliga depåstopp på Teslas superladdare – vilka och hur länge. Till min besvikelse vill den inte köra direkt till laddaren i Ödeshög 26 mil bort, den vill ha tio minuter "mat" redan i Sillekrog, åtta mil söder om Stockholm, också. Jag lyder och beslutar att ge bilen exakt detta för att inte tvingas gå ner i krypfart innan Ödeshög. Resan ska följa trafikrytmen med exempelvis 120 km/h på motorväg där det är tillåtet. Inget sparande.

Det extremkorta stoppet gav bara 43 extra kilometer i batteriet, men det var tur att jag lydde bilen. För vid Teslaladdaren i Ödeshög har jag (som du kan se i diagrammet) bara 25 kilometer till godo – eller egentligen bara 18 kilometer om jag istället tittar på färddatorns noggrannare siffra. Den siffran heter "Projected" och tar bättre hänsyn till förhållanden som körsätt med mera. Hur som helst visar sig navigatorns prognoser och beräkningar över resterande batterikapacitet längre fram längs rutten mycket noggranna och värda att ta på allvar.

När yttertemperaturen går under noll börjar jag småfrysa otrots att jag sitter i kofta och har normalt körprogram, 23,5 grader på temperaturreglaget och stolsvärme på läge ett av tre. Det är nämligen ett tydligt kallras från de stora rutorna i framsätet. Ovanpå dörrsidan är det väldigt kallt när man känner efter. Stora glasytor i kombination med utebliven överskottsvärme från en förbränningsmotor har sina nackdelar.

Visserligen tog jag en liten extra promenad i Ödeshög för laddningens skull men det längre stoppet stör mig inte alls eftersom kroppen samtidigt behövde lunch. Klart mindre motiverande känns det att svänga av E4 på nytt efter bara drygt 15 mil, halvvägs ner i Småland. Det är inget vägmannen i mig applåderar – men jag håller med navigatorn om att vi inte når laddaren i Löddeköpinge utanför Malmö. Denna gång undrar jag dock till en början om inte navigatorn fått något om bakfoten när jag lotsas ovanligt långt motorvägen.

Till slut är det en grusväg på landet och jag är övertygad om att det är fel. Men så dyker Teslas karaktäristiska laddare upp i mörkret – på en grusparkering! Välkommen till Toftaholm Herrgård, en idyll väldigt långt från de hamburgerkomplex som normalt förknippas med Teslas laddplatser. Det blev en god kopp kaffe och en pratstund med personalen som berättade att de faktiskt haft kö till laddstolparna i somras. Jodå, lita på att Teslaägare hittar hit.

Malmö nås sedan med ganska god marginal, 85 kilometer, men klockan berättar att det tagit åtta och en halv timme, vilket i runda slängar känns som en och en halv mer än vanligt. Det är naturligtvis de ovanligt många, och inte heller så korta, stoppen som drygat ut tiden. Den som ofta kör långt vet var det gör för snittfarten. Få stopp är viktigare än hög hastighet.

Samtidigt var det länge sedan som jag kom fram så pigg. Kroppen mår otvetydigt bra av pauser emellanåt och dagens diesellok som bara går och går har fått oss att glömma detta. Även en Passat TDI-förare skulle må gott av en kaffe och en paus på en herrgård i Småland. Trafiksäkerheten vinner också på utvilade förare som inte sträckkör för långt. Värt att tänka på.

I Malmö lånas ett vanligt 10-ampereuttag över natten, men med så klen matning får jag inte mer än tolv mil på fjorton timmar! Superladdaren i Löddeköpinge gör istället susen dagen därpå.

Infotainmentsystemet har mycket detaljerad information om förbrukningen. Foto: Peter Gunnars

Göteborg är nästa mål och turligt nog passar en lunch vid superladdaren i Falkenberg riktigt bra. För eftersom några ärenden (och därmed några mils omväg) görs efter superladdningen i Löddeköpinge hade inte målet nåtts i Göteborg utan påfyllning.

I närheten av Göteborg finns faktiskt ingen så kallad destinationsladdare från Tesla, men eftersom bilen själv föreslår E20 via Jung och Arboga löser sig saken. Ett tag tvivlar bilens dator på att vi ska nå Arboga, men ångrar sig sedan som väl är. I Arboga ser jag en annan Model X och det är samma bil som i Jung. Det blir så. Teslaägare på tur lär mötas mer än en gång, för det finns liksom inte så många alternativa stopp. Säkert kul när det är varmt, men i dessa minusgrader sitter Teslaägarna tydligen kvar i sina bilar, med full värme på, och pillar på mobilen eller jätteskärmen.

Under den här långturen på drygt 160 mil har 434,4 kilowattimmar el förbrukats. Det motsvarar energiinnehållsmässigt 48 liter bensin eller 44 liter diesel. Lycka till att försöka komma runt med vare sig det ena eller det andra i en snabb sexsitsig bil. En minibensinare som Volkswagen Up hade behövt 91,3 liter bensin och Audi SQ7 hade behövt 169,7 liter (enligt vår testförbrukning). Dessutom bjöd Tesla på strömmen. Med den svenska elmixen blir koldioxidmatchen också ett öppet mål för elbilen.

Snittfarten må sänkas en aning – men sett till utnyttjandet av jordens resurser är det petitesser i sammanhanget.

Läs hela testet av Tesla Model X

auto motor & sport har testat Tesla Model X 90D mot fem andra suvar i nummer 26/2016: Audi SQ7 4,0 TDI, Bentley Bentayga W12, Lexus RX 450h, Mercedes-AMG GLE 43 4Matic Coupé och Range Rover Sport SDV6. Du kan läsa hela testet här.

Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle mycket hellre åka på långresa i en elbil än i en bil med förbränningsmotor.
160
186