Ford F-150 får ett lyft och V6-dieselmotor – en tjänstebilsdröm?

Ford F-150 får ett lyft och V6-dieselmotor – en tjänstebilsdröm?
Vilken hantverkare skulle kunna motstå en F-150 på uppfarten? Och nu behöver man inte ruinera sig på bränsle längre.

Så länge någon orkar minnas har Ford F-150 varit Nordamerikas mest sålda bilmodell. Den stryktåliga och oömma pickupen är lika viktig för USA som äppelpaj och baseball. Men trots att modellen sålts så länge har det inte funnits ett dieselalternativ – förrän nu: Power Stroke turbo diesel.

V6-dieseln är på 3,0 liter och det ryktas att Ford fått "låna" Power Stroke turbo diesel från Jaguar Land Rover, det företag som man 2008 sålde till Tata Motors. Därmed kan vi gissa oss till att toppeffekten i Fords nya dieselalternativ bör ligga kring 260 hk och 600 Nm. I så fall något mer än de 240 hk och 570 Nm som Dodge Ram Diesel har (med V6:a från italienska VM Motori).

En vridstark diesel-V6 passar perfekt till en dragbil och Ford F-150 är byggd för att dra tungt, speciellt i USA där man tillåter höga tågvikter. Ford väljer bort ZF-automaten till den brittiska V6-dieseln och använder sin egen, nyligen presenterade tioväxlade automatlåda till Power Stroke turbo diesel. Till den nya automatlådan ingår även stopp-start-funktion.

Någon europeisk försäljning av F-150 V6 Power Stroke turbo diesel nämns inte i Fords pressrelease. Men Fords populära pickup går att privatimportera och de finns flera företag som kan hjälpa till med registreringen.

Förutom den helt nya Power Stroke V6-dieseln ska Ford även förnya sina V6-bensinmotorer och införa ett uppgraderat V8-alternativ som lånas från Mustang. Dieseln lanseras i början av hösten men övriga motoralternativ ska finnas tillgängliga i vår.

Den starka 3,5-liters EcoBoost V6 finns kvar sedan förut, med tiostegad automat. Den gamla 3,5-liters sugmotorn ersätts däremot med en ny 3,3-liters V6 med direktinsprutning och den ska hamna på ungefär samma effektnivå – cirka 285 hk – men med lägre bensinförbrukning. 3,3-liters V6:an får sexstegad automat.

Nytt är också en uppgraderad 2,7-liters EcoBoost V6 som får högre toppeffekt och lägre förbrukning. Uppgraderad är även 5,0-liters V8:an som får samma teknik som i Mustang, dessutom försedd med den nya tiostegade automatlådan. Förbrukning, exakta effektsiffror och prestanda är uppgifter som Ford ännu inte delar med sig av.

Förutom nya drivlinor bjuder Ford även på ett försiktigt ansiktslyft och några nya funktioner inför årsmodell 2018, med försäljningsstart i början på hösten. Grillen blir lite mer markerad och stötfångarna är modifierade. Utseendet på fronten varierar beroende på modellversion. Även strålkastarna är nya och de som kryssar i optionrutan kan få huvudstrålkastare med LED-teknik. På insidan av F-150 hittar vi Sync3 med Apple Carplay och Android Auto, en ny 360-graders kameravy ska hjälpa föraren och det finns även vingelvarning och döda-vinkel-varning att välja till. Fälgarna mäter från 17 till 22 tum, allt efter behov.

Farthållaren på Ford F-150 2018 har fått samma moderna teknik som flera andra modeller med möjlighet att hålla avstånd och även autobromsa. Den som vill lyxa till sin pickup riktigt kan även välja till ett ljudssystem från danska Bang & Olufsen. Till Donald Trumps stora förtjusning fortsätter Ford att bygga sin F-150 i Dearborn och Kansas City, något som man nogsamt understryker i pressreleasen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Hade det varit aktuellt med en pickup skulle jag gärna välja Ford F-150 Power Stroke V6-diesel.
151
42