Femte generationen LS bygger på Lexus nya plattform för bakhjulsdrivna premiummodeller, kallad GA-L, pch är en vidareutveckling av den plattform som används för sportkupémodellen LC 500.
Den sportiga GA-L-plattformen har gjort det möjligt att skapa en lång och låg, kupéliknande profil. Den är 15 mm lägre, huven är 30 mm lägre och bagageluckan ca 41 mm lägre än tidigare. För att understryka kupékänslan ligger sidrutorna helt i liv med sidstolparna.
Motor och drivlina är något av en överraskning eftersom LS endast erbjuds med en traditionell bensinmotor, en 3,5-liters V6 med dubbelturbo, 415 hästkrafter och ett vridmoment på 599 Nm. Prestandan bjuder därmed på mer effekt än den tidigare V8-motorn och är tillräckligt för 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Växellådan är en 10-växlad automat som, enligt Lexus, växlar lika snabbt som en dubbelkopplingslåda, trots att den är av momentomvandlartyp.
Interiören präglas av Lexus ledord ”Omotenashi”, som närmast betyder ”gästfrihet”. Ett exempel är framstolarna som kan fås inställbara i 28 lägen med både värme, kyla och massage. Instrumentpanelen har alla bildskärmar i samma höjd för att ge föraren bra överblick. Den 12,3 tum infotainment- och navigationsskärmen kan kompletteras med en stor fullfärgs vindrutedisplay.
För baksätespassagerarnas välbefinnande finns fåtöljer, fotpall, Shiatsu-massage och det största benutrymmet hittills i en Lexus LS. Luftfjädring gör att bilen kan höjas när den låses upp, samtidigt som sätets sidstöd viks ut för att välkomna föraren.
För lägre ljudnivå i kupén finns bland annat aktiv ljuddämpning, liknande den teknik som finns i aktiva brusreducerande hörlurar. Då detekteras inkommande ljud och vissa frekvenser sänds ut i motfas genom bilhögtalarna.
För optimal viktfördelning och tyngdpunkt är lång hjulbas – 3.125 mm – standard, vilket är 35 mm längre än föregående LS i förlängt utförande. Chassistyrningen heter Vechicle Dynamics Integrated Management (VDIM), och utnyttjar bromsar, styrning, drivlina och fjädring för att kontrollera karossens rörelser. Även aktiva krängningshämmare och fyrhjulsstyrning bidrar.
Trots att nya LS är längre och bredare är den ändå drygt 90 kilo lättare än föregångaren, detta tack vare ökad användning av lättviktsmaterial som höghållfast stål och aluminium.
Säkerheten i nya LS bygger på Lexus Safety System+ vilket kan kompletteras med världens första intuitiva fotgängarskydd med aktiv styrning. Det betyder att om en gående upptäcks framför bilen och en påkörning verkar oundviklig bromsar bilen automatiskt och styr runt fotgängaren, utan att lämna filen.
Med nya Lexus LS 500 introduceras också ett stödsystem kallas Lexus CoDrive. Det möjliggör ett visst mått av styrsupport och ska underlätta vid körning på exempelvis motorväg.