Ny utsläppsstudie: Lastbilar är tio gånger bättre än personbilar med dieselmotor

Ny utsläppsstudie: Lastbilar är tio gånger bättre än personbilar med dieselmotor
Foto: Getty Images
I korthet

• Lastbilar och bussar är tio gånger bättre på att minska utsläppen av farliga kväveoxider än personbilar med dieselmotor.

• Den främsta anledningen är att testmetoderna för tyngre fordon är betydligt striktare.

En lastbil måste väl släppa ut mer kväveoxider än en personbil? Nej, inte enligt en ny studie från International Council on Clean Transportation (ICCT).

Resultatet är skrämmande: dieselbilarna i testet är betydligt smutsigare per liter bränsle än lastbilar och bussar i verklig trafik.

Tunga fordon släppte ut drygt 210 milligram kväveoxider per kilometer i den här studien. Det är mindre än hälften av de 500 milligram per kilometer som moderna dieselbilar kan släppa ut – trots att de uppnår den högsta Euro 6-utsläppsklassningen. Eftersom bussar och lastbilar har större motorer och därmed drar mer bränsle blir skillnaden större: lastbilar och bussar är tio gånger bättre på att minska kväveoxidutsläppen än personbilar.

Den främsta anledningen till att tunga fordon kan vara så mycket renare än en personbil när det gäller kväveoxider är att testmetoderna är betydligt striktare. Personbilar testas i laboratorium med en körcykel som inte alls liknar verklig körning. Kväveoxiderna från tyngre fordon mäts med en mobil testenhet i slumpmässigt utvalda fordon och i verklig trafik. Skillnaden i utsläpp mellan testlabbet och verkligheten får alltså inte vara lika stor i tyngre fordon som i personbilar.

Snart införs nya testmetoder för personbilar i Europa, med mobila testenheter som kopplas på bilarna. Men biltillverkarna kan trots det välja ut särskilda prototypbilar som anpassade för testerna, enligt Peter Mock, chef för ICCT i Europa.

"Det skulle vara mycket bättre att mäta utsläppen i vanliga massproduktionsbilar, köpta av kunder som har kört dem på ett normalt sätt", säger han till The Guardian.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är dags för hårdare utsläppskrav för personbilar.
468
495