Rätt lufttryck – enkelt knep som förbluffande många bilägare inte har koll på

Att köra med rätt lufttryck är ett busenkelt knep för att få bilen att bete sig som den ska. Felaktigt lufttryck kan ge oförutsägbara eller...
Annons

Rätt lufttryck – enkelt knep som förbluffande många bilägare inte har koll på

Att köra med rätt lufttryck är ett busenkelt knep för att få bilen att bete sig som den ska. Felaktigt lufttryck kan ge oförutsägbara eller farliga köregenskaper, sämre livslängd på däcken och högre förbrukning.

Alla biltillverkare har rekommendationer för vilket lufttryck du ska köra med men de finns också tillgängliga för de 15 vanligaste bilmärkena hos ABS Wheels, som har tagit fram en lista som kan vara bra att ha. Om du inte vet din bils originaldimension för däcken kan du söka fram det på Transportstyrelsens sajt.

Försök komma ihåg att kolla lufttrycket när du är på macken och kom ihåg att det också ska anpassas efter bilens last och utetemperatur.

Fylla på luft kan du göra på macken men det är också bra att ha med en digital lufttryckmätare i handskfacket. Det kostar inte så mycket.

Lufttrycket är en relativt ”okänd” del av bilkörningen som många inte har koll på. Att köra med lågt lufttryck är vanligare än du tror – enligt vissa undersökningar kör var tionde bilist med alldeles för lågt däcktryck på åtminstone ett av hjulen.

Att höja lufttrrycket långt över biltillverkarens rekommendation sparar inte så mycket bränsle utan gör istället bilen stenhård.

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod det att rekommenderat lufttryck finns i registreringsbeviset. Det stämmer inte – det är bilens originaldimension som står där. Artikeln är uppdaterad.

Annons
Annons
Rulla till toppen