En anledning att utryckningsfordon behöver ett nytt kommunikationssystem är att bilar blir bättre på att stänga ute oljud. Det blir därmed allt svårare för föraren att höra sirener.
EVAM System, är ett komplement till blåljus och sirener, och går ut på att ett varningsmeddelande skickas till alla förare som är i närheten av en utryckning. Systemet använder bilens befintliga ljudsystem tillsammans Radio Data System (RDS) och kräver inte att något installeras i bilen.
”EVAM System använder radiokommunikation och FM-bandet. Meddelanden tas emot oavsett om föraren lyssnar på radio, cd eller Spotify via aux eller blåtand. Det enda kravet är att bilstereon är påslagen, något två av tre förare har i sina bilar”, säger Alex Hedberg, en av KTH-studenterna bakom tekniken.
Till skillnad från ordinarie blåljus och sirener är den nya tekniken situationsanpassad. Varningar skickas ut tidigare när hastigheterna är högre, till exempel på motorvägar. Inne i stan kan tidsmarginalen kortas.
”Idag är det inte ovanligt att förare har några sekunder på att sig att reagera och väja för uttryckningsfordon. Den optimala tiden är 10 till 15 sekunders förvarning”, säger Mikael Erneberg, student på KTH.
Den nya tekniken kan också upplysa bilister om olyckor efter vägen. På det sättet minskar risken för allvarliga olyckor.
”Moderna Volvobilar kan redan idag kommunicera med omvärlden när föraren slagit på varningssignalen vid exempelvis en olycka”, säger Alex Hedberg.
Storskaliga tester startar i Stockholm under första kvartalet, 2017. Sju till nio fordon ska utrustas med tekniken. Allmänheten kommer alltså att märka av tekniken när den används i verkligheten.
Scenarier där EVAM System kan göra skillnad
• Vid korsningar så att den korsande trafiken i god tid uppmärksammas på utryckande fordon.
• Vid stora infartsvägar under rusningstrafik. Genom att bilisterna varnas tidigare hinner de väja och skapa en ”ränna” med fri väg för uttryckningsfordonet.
• Vid trafikolycka vid motorväg kan bilister i samma körfält som incidenten varnas.
• Vid trafikolycka på landsväg kan bilister förvarnas eftersom olycksplats kan vara skymd bakom en kurva eller backkrön.