Nu dyker det upp en helt ny modell hos de svenska Toyota-handlarna – C-HR – Coupé-High–Ride. C-HR representerar en ny inriktning för Toyota med ett betydligt djärvare formspråk, vilket kan förklaras med att man siktar på en ny och yngre målgrupp.
C-HR är vad billtillverkarna gärna vill kalla en crossover, men vi kallar det hellre kompakt-suv. Den bygger på den nya plattformen TNGA – Toyota New Global Architecture – vilket är samma plattform som för nya Prius-generationen.
Den finns med 1,2-liters bensinturbomotor och fyrhjulsdrift samt framhjulsdriven fullhybrid, alltså samma hybriddrivlina som Prius med 122 hästkrafter. Hybriden väntas stå för 80 procent av försäljningen i Sverige. Det kommer därmed inget dieselalternativ. CO2-utsläppet från fullhybridsversionen är 86 gram/km och bränsleförbrukningen vid blandad körning är från 3,8 liter/100 km (enligt Toyota).
Som standard har C-HR Toyota Safety Sense-systemet med aktivt krockskyddssystem, autobroms med fotgängardetektion samt körfilsvarning och backkamera. Dessutom automatiskt helljus, vindruta med uppvärmd nederdel, aktiv farthållare och Toyota Touch 2 multimediasystem med 8-tums bildskärm. Som tillval finns döda vinkeln-varnare och varningssystem för korsande trafik bakom bilen.
Det svenska priset för C-HR är från 244.900 kronor. Utrustningsnivåerna Style och Executive kostar 268.000 kronor respektive 269.000 kronor. Priset är detsamma för både hybrid- och bensinversionerna. C-HR finns som privatleasingalternativ och kostar då från 2.995 kr i månaden.
Konkurrenter är bland annat Nissan Juke, 1,2 liters bensinmotor med 115 hk kostar från 165.990 kronor. Mazda CX-3, 2,0 liters bensinmotor med 120 hk kostar från 169.900 kronor.