Okej, du kör ännu inte på eldrift – men du kan ändå köra mer klimatsmart

För vissa är steget att gå över till eldrift inte så lätt som det borde vara. Visst, det byggs allt fler snabbladdningsstationer i Sverige, men...
Annons

För vissa är steget att gå över till eldrift inte så lätt som det borde vara. Visst, det byggs allt fler snabbladdningsstationer i Sverige, men för en elbilsägare som bor i lägenhet och vill kunna ladda elbilen i garaget kan det bli problem med en vresig bostadsrättsförening.

Andra har särskilda behov som dagens elbilar kanske inte riktigt kan lösa. Vissa behöver en elbil med dragkrok för att dra släp eller husvagn. Det kan också vara så enkelt att det faktiskt inte finns någon rimligt prissatt elbil som lockar till köp. Bilar ska ju vara roliga!

Men även om du ändå inte tagit klivet till eldrift kan du ändå försöka anpassa din bilkörning och ditt bilägande för att det ska bli så klimatsmart som möjligt. De här knepen gäller egentligen för alla bilförare, oavsett om du kör elbil, laddhybrid eller fossilbil, men kanske särskilt de bilägare som ”sitter fast” med en fossilbil och har dåligt samvete över det.

1. Behöver du verkligen ta bilen över huvud taget?

Ja, behöver du verkligen det? En del tar bilen av gammal vana. Kanske var det länge sedan du åkte kollektivt och de sunkiga gamla bussarna är nu ersatta av nyare bussar med trådlöst internet? En cykeltur till jobbet och du har dagens behov av vardagsmotion avklarat. Och kanske är det bättre att handla nära hemmet eller på nätet istället för att sitta i kö till ett externcentrum på helgen?

Okej, du kör ännu inte på eldrift – men du kan ändå köra mer klimatsmart
Foto: Bigstockphoto

2. Kör effektivt…

Om det trots allt är bilen som gäller kan det i alla fall vara smart att köra så effektivt som möjligt. Det är faktiskt riktigt kul! Ecodriving delar bilförarna i två läger – vissa älskar utmaningen medan andra fullständigt hatar den.

En sak är klar: ecodriving blir roligare med bra dataunderlag, precis som en maratonlöpare tränar bättre med en bra löparklocka som visar mellantider och hjärtpuls. Därför kan det vara smart att ladda ned en app som håller koll på hur miljösmart du kör eller åtminstone nollställa bilens färddator och sätta upp ett förbrukningsmål som du försöker hålla.

Ecodriving handlar om att alltid försöka köra på optimal växel beroende på din motor, att köra på hög växel där det går (utan att segdra alltför mycket) och att köra med framförhållning och alltså inte ligga en halvmeter bakom bilen framför och bromsa för minsta potthål.

Ecodriving handlar däremot inte om att köra långsamt. Det kluriga är att planera körningen och samtidigt hålla koll på andra bilister. Ett rödljus några hundra meter längre fram behöver du kanske inte bromsa för alls om du ser det i god tid och motorbromsar. Förutom att sänka förbrukningen blir resan bekvämare utan jobbiga inbromsningar.

• Håll avståndet och kör enligt ”gummisnoddsprincipen”: bromsa helst inte utan använd istället motorbromsen. Har du automatlåda kan du alltså behöva aktivera manuella läget. När man släpper upp gaspedalen helt stängs bränslet av till spridarna. Då drar givetvis motorn inte något bränsle alls. Men att trycka ner kopplingspedalen och frirulla är inte så bränsleeffektivt som det låter, då går motorn på tomgång.

• Accelerera hyfsat snabbt upp i rätt fart.

• Stäng av luftkonditioneringen när den inte behövs.

Hur snålt kan du köra?!

Besparing i bästa fall: 15 procent enligt Bilprovningen eller 5–33 procent enligt EPA. Om du dessutom väljer att hålla hastighetsgränsen och inte köra med ”moms” på mellan 10 och 15 km/h sparar du ytterligare tio procent enligt EPA.

Okej, du kör ännu inte på eldrift – men du kan ändå köra mer klimatsmart

3. …och håll bilen i trim

En faktor som är viktigare än många tror är rätt däcktryck. Riktigt högt däcktryck sänker bara förbrukningen en del men ger struttig fjädringskomfort, så det är inte att rekommendera. För lågt lufttryck ger högre förbrukning och kan i värsta fall också ge farliga och oförutsägbara köregenskaper.

Det är förbluffande många bilförare som inte har koll på hur viktigt däcktrycket är, och som bara kollar trycket två gånger om året, vid däckbytet. Ta gärna för vana att kolla däcktrycket när du ändå är på macken och tankar.

Ta reda på exakt hur högt lufttryck du ska ha i dina däck (det skiljer sig efter hur tungt lastad bilen är) och håll dig inom 0,3 bars marginal från den siffran. Kom ihåg att varma däck innebär ett högre däcktryck, tumregeln är att trycket stiger med 0,3 bar efter tre kilometers körning. Om dina däck är varma och rekommenderat däcktryck är 2,5 bar ska du alltså pumpa däcken till 2,8 bar för att uppnå rätt nivå. Lägg på lite marginal på vintern (cirka 0,1 bar extra).

Besparing i bästa fall, om du tidigare kört med 0,5 bar för lågt däcktryck: 3–4 procent enligt auto motor & sports däckexpert Pär Brandt.

Okej, du kör ännu inte på eldrift – men du kan ändå köra mer klimatsmart

4. Kör inte med onödiga prylar

Takbox eller kvarglömda grejer i bakluckan ökar förbrukningen mycket mer än du tror. Montera gärna bort takboxen och takräckena när de inte behövs – de ökar luftmotståndet och därmed förbrukningen.

Besparing i bästa fall: Enligt EPA försämrar en stor takbox förbrukningen med i genomsnitt elva procent om vi räknar samman stads-, landsvägs- och motorvägskörning. När det gäller onödig last höjer 45 kilo last förbrukningen med en procent, enligt EPA.

Okej, du kör ännu inte på eldrift – men du kan ändå köra mer klimatsmart
Foto: Bigstockphoto

5. Rätt däck

Ett däck som är optimerat för att sänka förbrukningen kan göra en del för utsläppen.

Besparing i bästa fall: 1–2% enligt Consumer Reports.

Okej, du kör ännu inte på eldrift – men du kan ändå köra mer klimatsmart

6. Låt INTE bilen stå på tomgång

På vintern är det många som börjar med att starta bilen och sedan skrapa rutorna. Det är mycket ineffektivt eftersom avgassystemet inte har hunnit bli varmt och därför inte kan arbeta optimalt. Inga fotgängare ska behöva andas in dina orenade tomgångsavgaser.

Det är betydligt mycket effektivare ur miljösynpunkt att skrapa rutorna först och sedan köra iväg. Imman på rutorna får du bort med luftkonditioneringen. På det här sättet kommer bilen mycket snabbare upp i arbetstemperatur.

Använd gärna motorvärmare eller skaffa garageplats. Vissa bilar har bränsledriven kupévärmare, men det är oklart hur klimatsmarta de är eftersom avgaserna även då släpps ut innan avgassystemet har hunnit bli varmt.

Besparing: Det är svårt att hitta siffror, men att låta en bil med en 3,0-litersmotor stå på tomgång i tio minuter innebär koldioxidutsläpp på 690 gram enligt Natural Resources Canada. Förbrukningen för en bilresa ökar med drygt tolv procent vid sex minusgrader enligt EPA.

Summering: Du kan spara pengar och minska klimatpåverkan – om du vill

Varför du väljer att köra snålare är upp till dig, men det finns många anledningar: det sparar klimatet, det kostar mindre och det är en kul utmaning!

Om vi räknar med att ecodriving sparar tio procent, att rätt däcktryck sparar fyra procent och att takboxen monteras bort, men inte räknar med exempelvis tomgångskörning på vintern eller bränslebesparande däck, blir det totalt en besparing på 25 procent.

Vi kan göra ett simpelt räkneexempel. Vår exempelbil är dieseldriven och drar 7 l/100 km. En resa på tio mil med ett dieselpris på 14 kr/liter kostar därmed 98 kronor och släpper ut 1,3 kilo koldioxid.

En besparing på 25 procent sänker förbrukningen till 5,3 l/100 km, kostnaden till 74 kronor och utsläppen till 1 kilo.

Även om vi bara tar hänsyn till ecodriving blir besparingen tio procent. Om du orkar snålköra hälften av de 2.000 milen du kör om året betalar du 8.800 kronor för bränslet istället för 9.800 kronor. Det besparar också klimatet drygt 200 kilo koldioxid per år.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen