Alfa Romeo brände hela budgeten på Super Bowl

I december rullade de första Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ut till sina amerikanska bilhandlare. Senare i vår kommer de att få sällskap av ytterligare två...
Annons

I december rullade de första Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio ut till sina amerikanska bilhandlare. Senare i vår kommer de att få sällskap av ytterligare två Giulia-modeller och den mycket viktiga suven Stelvio.

Därmed har Alfa Romeo på allvar inlett sitt återtåg på den amerikanska marknaden. Det är i USA volymerna finns men det återstår förstås mycket arbete innan vi vet vilken chans Alfa Romeo har hos de amerikanska kunderna.

FCA, Fiat-Chrysler, har gjort sig kända för sina påkostade reklamfilmer under Super Bowl – finalen i amerikansk fotboll. Med artister som EminemClint Eastwood och Bob Dylan har FCA fått stort genomslag. Men sedan två år låter man bilarna tala, utan draghjälp från kändisar. Så är det även det här året då FCA satsade fullt ut med inte en utan tre stycken reklamfilmer under Super Bowl.

Som vi kan se i filmklippen längre ned på sidan vill Alfa Romeo återknyta till sin stolta historik och den positiva klang som många fortfarande ser i varumärket. Det gäller bara att de nya modellerna kan leva upp till förväntningarna.

Hur mycket pengar har då Alfa Romeo och moderbolaget FCA spenderat på de här tre reklamfilmerna? Inget är officiellt ännu men branschbedömare tror att årets kostnad för en 30-sekunders reklamfilm under Super Bowl ligger kring fem miljoner dollar. Sammanlagt runt 30 miljoner dollar, eller i runda slängar 270 miljoner kronor. Det kostar att ligga på topp!

Annons
Annons
Rulla till toppen