Volkswagen: ”Trenden med downsizing är över”

Det är inte så många år sedan biltillverkarna började prata om downsizing – att använda en mindre motor, oftast med överladdning i form av turbo,...
Annons

Det är inte så många år sedan biltillverkarna började prata om downsizing – att använda en mindre motor, oftast med överladdning i form av turbo, för att sänka förbrukningen.

En liten turbomotor har fördelen att vridmomentet i många fall levereras tidigt vilket innebär en bekvämare körstil där föraren inte behöver varva särskilt högt under vardagskörningen. Men det där med att förbrukningen och utsläppen skulle sänkas har visat sig vara en bluff.

Biltillverkarna har blivit experter på att utnyttja den europeiska körcykeln där förbrukningen mäts. Där kan en liten turbomotor leverera extremt bra siffror. Men i verklig körning är skillnaden inte så stor. I vissa fall är till och med turbomotorn törstigare.

Mätningar som auto motor & sport skrivit om har visat att den verkliga förbrukningen i själva verket inte har sänkts alls de senaste åren, trots biltillverkarnas skryt.

Volkswagen:
Herbert Diess på Volkswagen.

Det verkar som att Volkswagen har tagit åt sig av kritiken. Den uppdaterade versionen av Golf får en nyutvecklad 1,5-liters bensinmotor som faktiskt är större än föregångaren, på 1,4 liter.

”Downsizingtrenden är över. Utsläppen tenderar att öka när motorerna blir mindre”, sa Herbert Diess, som sitter i Volkswagenstyrelsen, i samband med lanseringen, enligt The Telegraph.

Volkswagen ska fortsätta tillverka den trecylindriga 1,0-litersmotorn men mindre än så lär inte koncernens motorer bli. När det gäller dieselmotorer är den under gränsen 1,6 liter.

”Små dieselmotorer är helt enkelt inte ekonomiska”, sa Herbert Diess.

Annons
Annons
Rulla till toppen