Provkörd: Renault Grand Scenic har suvifierats

Från trendsättare till trendföljare, Renault Scenic har gjort en ordentlig resa de senaste två decennierna. Vi provkör generation fyra. Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 21-2016.
Annons

För 20 år sedan skapade Renault ett helt nytt segment med Scenic. Mpv-bilarna spåddes en lysande framtid men har nu alltmer suvifierats och det gäller också Scenic av den senaste versionen. Denna har lånat drag från Espace vilka har kryddats med en smula Kadjar och vad fick man då? Jo, en genmanipulerad Scenic som vi har kört på historisk vinmark.

Den ursprungliga Scenic utmärkte sig genom att funktionalitet fått gå före flärd. Successivt har den genom modellbytena tuffat till sig och nu, i den fjärde generationen, har man tagit steget fullt ut och låtit modellen anta formen av en crossover med suv-inslag. Hänger man som biltillverkare inte med i svängarna är man snart distanserad av konkurrenterna. Samtidigt finns den en risk med detta också. Den traditionella Scenic-köparen väljer inte bil efter utseendet utan efter bilens funktion. Lever inte den nya bilen upp till dessa krav kan den snabbt bli en flopp. En annan risk är att om man blandar för många biltyper i en uppfyller bilen snart ingens krav. Nåväl, så långt har inte Renault gått men man har ökat frigångshöjden med fyra centimeter!

Provkörd: Renault Grand Scenic har suvifierats
Det mest uppenbara med det nya utseendet är de stora hjulen.

Alla modeller av Scenic är utrustade med 20-tumsfälgar men genom att välja ett något smalare däck hävdar Renault att komforten inte ska bli lidande, inte heller plånboken. Här har man rätt om komforten men prisbilden är än så länge högre på dessa däck än för motsvarande 17- och 18-tumsvarianter. Det kan nog också vara klokt att se till att gummihandlaren på orten tar hem däck i denna dimension, inte minst för vinterbruk.

Franska bilar är ju kända för god komfort och på den punkten gör Scenic ingen besviken. I början kommer bara Grand Scenic att tas in till Sverige och där är komforten ovanligt bra för biltypen. Möjligen har enhetshjulen underlättat för chassiteknikerna att stämma av fjädringen. Dessutom använder man reglerbara stötdämpare med enkelt inställbara sättningar. Fjädringen får det bästa betyget och det är att man inte känner av den alls.

Det är inte bara fjädringen som gör körningen behaglig, stolarna har studerats väl också och erbjuder hög åkkomfort. Den invändiga bredden och takhöjden har bägge ökats med cirka fem centimeter, vilket märks. Längden har också ökat något och som tidigare finns plats för två åkande i en tredje stolsrad. Kupén är ljus och behaglig och den lilla extra främre sidorutan gör att A-stolpen kunnat göras smalare och är därför mindre skymmande för sikten. Mittkonsolen är skjutbar vilket känns trevligt ända till baksätespassageraren klagar över obefintligt knäutrymme när man drar den till sitt bakersta läge. Säkerhetsutrustningen brister inte heller. Här finns fotgängarvarning som standard och den fungerar i fartintervallet 7–60 km/h och bromsar bilen även till stillastående. Naturligtvis finns också en varning när man överskrider vägmarkeringen i form av en diskret vibration i ratten.

Provkörd: Renault Grand Scenic har suvifierats
Invändig längd, bredd och takhöjd har ökat och som tidigare finns plats för två åkande i en tredje stolsrad.

Till Sverige tas bilen in med en 1,6-liters dieselmotor på 160 hk. Kraften når drivhjulen via en nykonstruerad sexväxlad dubbelkopplingslåda. Motor och växellåda fungerar utmärkt tillsammans och det märks verkligen att Renault behärskar de mindre dieselmotorernas funktion till fullo. Inget onödigt ”hål” i vridmomentkurvan på de lägre varvtalen kan märkas och växlingarna är både snabba och ryckfria. Full poäng för drivlinan.

Instrumenteringen påminner mycket om den i Espace och har den centrala bildskärmen ställd på högkant. Det finns massvis med inställningar att göra för den som tycker detta är intressant. Huvudinstrumentet kan man lätt välja om man vill ha en stor varvräknare med digital hastighetsmätare infälld eller en stor hastighetsmätare och det valet är enkelt för de flesta.

Navigationssystemet är omfattande men kräver som alltid en viss tillvänjning. Grand Scenic borde kunna tilltala såväl familjer som exempelvis taxirörelsen men sina generösa innerutrymmen och stora funktionaltet. Att bilen tuffat till sig en smula har nog få något att invända mot.

Provkörd: Renault Grand Scenic har suvifierats
Grafiken i instrumenteringen speglar vilket körprogram du valt.

Fakta: Renault Grand Scenic dCi 160 EDC

Motor: R4, turbo, diesel, 1 600 cm3, 160 hk vid 4 000 r/min.

Max vridmoment 380 vid 1 750 r/min, 6-växlad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4 634/1 866/1 660 mm. Axelavstånd 2 804 mm. Tjänstevikt från 1 539 kg. Bagagevolym 765 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 10,7 sek. Toppfart 200 km/h. Förbrukning 4,5 l/100 km.

Pris: Från 260.000:– (Prisuppgift från oktober 2016)

Plus: Bekväm, rymlig, välutrustad med en smula tuff karaktär.

Minus: Väl stor för normalfamiljen (den kortare Scenic importeras ej). Tveksamhet inför priset på exempelvis vinterhjul.

För vem? Större familjer, taxiåkare, hotelltransporter.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 21-2016 – läs hela tidningen här!

Annons
Annons
Rulla till toppen