Första två Koenigsegg Regera redo att levereras

Det har varit intensiva månader hos Koenigsegg Automotive i Ängelholm. Men nu är de två första exemplaren av hybridbilen Regera redo att levereras till kund och...
Annons

Det har varit intensiva månader hos Koenigsegg Automotive i Ängelholm. Men nu är de två första exemplaren av hybridbilen Regera redo att levereras till kund och därmed är produktionen igång.

Koenigsegg Regera är den första bilen med ”Direct Drive”, en transmission med bara en växel. Produktionsstarten av Regera innebär också att Koenigsegg för första gången bygger två olika modeller samtidigt i fabriken i Ängelholm.

Med sin spänningsnivå på 800 volt är Koenigsegg Regera den första hybridbilen som använder så hög spänning. Energin från batteripaketet går till tre elmotorer som ger sammanlagt 670 hk, vilket är det högsta från någon serieproducerad hybridbil. Det kombineras med V8-motorn som med turboladdning ger 1.500 hk. Sammanlagt finns det över 2.000 Nm tillgängligt för drivhjulen.

Prestanda blir förstås enastående med så mycket effekt. Koenigsegg hävdar själva att Regera kan accelerera 0–300 km/h på cirka tio sekunder och ska nå 400 km/h på under 20 sekunder. Intervallet 150–250 km/h tar bara strax över tre sekunder.

De två första bilarna är lätta att skilja åt, en mörkgrön kulör som påminner om British Racing Green samt en klarröd. Båda använder klarlackade partier för att visa skönheten i kolfiberkarossens detaljer. De två bilarna har Tresex kolfiberfälgar och de nya Michelin Sport 4S däcken. I utrustningen ingår bland annat full integration för Apple CarPlay, trådlös laddning, parkeringsassistans, Autoskin och en taksektion som går att placera under frontluckan.

Första två Koenigsegg Regera redo att levereras
Första två Koenigsegg Regera redo att levereras
Första två Koenigsegg Regera redo att levereras
Första två Koenigsegg Regera redo att levereras
Första två Koenigsegg Regera redo att levereras
Annons
Annons
Rulla till toppen