Om Ferraris V12-motorer: ”De får aldrig turbo”

Som koncernchef över FCA (Fiat/Chrysler) och Ferrarichef bestämmer Sergio Marchionne själv vad han vill berätta. Och oftast är det klarspråk – pang på rödbetan. Under...
Annons

Som koncernchef över FCA (Fiat/Chrysler) och Ferrarichef bestämmer Sergio Marchionne själv vad han vill berätta. Och oftast är det klarspråk – pang på rödbetan.

Under Genèvesalongen fick brittiska ”Car” höra Sergio Marchionne berätta vad han tycker om turbomatning av V12:orna, kommande hybridmodeller, manuella transmissionens framtid, F1-satsningen och dessutom vad han tycker om Lamborghini.

Enligt Sergio Marchionne blir det ingen turbomatning för V12-motorerna, på liknande sätt som man försett V8:orna med turbo sedan 2014. Men däremot blir det andra hjälpmedel för V12:orna:

”Det är en utmaning att kombinera en elmotor och förbränningsmotor för att uppnå högsta effekt. Men nästa steg är bara två år bort, vänta så ska ni få se.”

Sergio Marchionne fick frågan hur många bilar Ferrari ska bygga under 2017. Tidigare uttalande har pekat mot att Ferrari ska utöka sin produktion, vilket skulle innebär att varumärket blir mindre exklusivt:

”Förmodligen färre än 8.500,” sa Sergio Marchionne. ”Det blir fler än vi byggde 2016. Väntelistan för en del av våra modeller är lång. Idag mötte jag ett par killar som missat sin chans, det är det värsta man kan gör mot en kund.”

Ferrari och flera andra team har haft svårt att jobba in det försprång som Mercedes ryckte till sig när reglerna i Formel 1 ändrades till V6-motorer. 2016 blev inget bra år för Ferrari i F1 men träningsdagarna inför årets säsong har visat positiva tecken. Finns det anledning att hysa större förväntningar inför 2017?

”Vi hade två mål inför testerna i Barcelona och det var att visa tillförlitlighet och inte vara chanslösa mot Red Bull. Just nu har Mercedes fortfarande ett försprång. Och McLaren – jag önskar dem ett snabbt tillfrisknande.”

”Jag tror att det blir en intressant säsong. Bilarna är mycket snabbare än förra året och förarna får jobba arslet av sig för sin månadslön, vilket är kul att se. De är riktigt svettiga när de stiger ur bilarna.”

En av journalisterna berättade att han hade som mål att köpa sin första Ferrari inom fem år, och vill då ha en bil med manuell låda. Hur stor är chansen?

”Noll,” var Sergio Marchionnes korta och kategoriska svar.

Slutligen fick Sergio Marchionne frågan om hur han ser på kollegorna i Sant’Agata Bolognese, det vill säga Lamborghini. Ferraris förre teamchef i Formel 1, Stefano Domenicali, tog i februari 2016 över jobbet som vd för Lamborghini.

”Jag har den största respekt för Stefano Domenicali,” sa Sergio och tillade på sitt typiska sätt: ”Men vi ska komma ihåg att många kunder köper en Lamborghini för att de inte kan få tag på en Ferrari.”

 

Om Ferraris V12-motorer: ”De får aldrig turbo”
Ferraris allra första motor från 1947, en vass V12:a på bara 1,5 liter. Foto: Pär Brandt/auto motor & sport.
Annons
Annons
Rulla till toppen