Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

För några år sedan var både Victor Muller och Christian von Koenigsegg med i jakten på Saab. Nu, några år senare, möts de båda bilcheferna...
Annons

För några år sedan var både Victor Muller och Christian von Koenigsegg med i jakten på Saab. Nu, några år senare, möts de båda bilcheferna igen men av en helt annan anledning.

På bilsalongen i Genève avslöjades nämligen att Koenigsegg ska leverera motorer till Spykers nya sportbil och den kommande suven. Spyker ska alltså inte längre använda Audis V8-motor på 4,2 liter, som tidigare, utan en V8-motor som utvecklats av Koenigsegg.

Det handlar inte om samma galna effektsiffror som i Agera och Regera, men det är ändå en intressant motor som Spyker själva och Road and Track nu berättar mer om.

”Våra motorer är skottsäkra med 1.360 hästkrafter”

V8-motorn på 5,0 liter ska leverera 600 hästkrafter, 600 Nm och kan varva till 8.000 r/min, men det är en ganska konservativ effektsiffra. Det finns kapacitet för betydligt mer. Christian förklarar att eftersom Koenigsegg är ett litet företag ändras bara det som måste ändras för att motorn ska passa hos Spyker. Strukturen klarar 1.500 hästkrafter men hos Spyker är motorn nedtrimmad till 600.

”Våra motorer är skottsäkra med 1.360 hästkrafter. Våra kunder ’dödar’ inga motorer, så den kommer hålla i… 200 år, kanske?”, säger Christian von Koenigsegg till Road and Track.

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Han erkänner att Spyker kanske betalar för lite mer än vad som faktiskt behövs, eftersom motorn har kapacitet för betydligt mer än 600 hästkrafter, men det gör det enklare för Koenigsegg och han säger att Spyker får ”en riktig juvel till motor”.

Han säger också att det vore synd om all intressant teknik som Koenigsegg utvecklar – bland annat Freevalve-motorerna med fria ventiler – bara hamnar i Koenigseggs egna bilar som tillverkas i 20 exemplar om året. Så den tekniken kan mycket väl hamna i fler bilar framöver.

”Spyker får en riktig juvel till motor”

Motorn kopplas till en sexväxlad manuell låda med synliga detaljer. I Spyker-version är det en sugmotor utan någon överladdning.

”Det här är det viktigaste teknologiska framsteget sedan jag grundade Spyker 2000. Jag har alltid beundrat de fantastiska teknologier som Christian von Koenigsegg och hans dedikerade team utvecklarnär de skapar några av de mest sofistikerade bilarna och motorerna i världen”, säger Victor Muller i ett pressmeddelande.

Tekniska specifikationer

90-graders V8 utan överladdning på 5,0 liter
600 hästkrafter vid 7.100 r/min
600 Nm vid 5.700 r/min
Varvar till 8.000 r/min

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Koenigsegg berättar mer om Spykers nya motor

Annons
Annons
Rulla till toppen