Mazdas kluriga idé: Elbil med rotationsmotor

Mazda har ”suttit på tvären” jämfört med många andra bilmärken de senaste åren. När små, turboladdade motorer är bilvärldens hetaste trend har Mazda valt att...
Annons

Mazda har ”suttit på tvären” jämfört med många andra bilmärken de senaste åren. När små, turboladdade motorer är bilvärldens hetaste trend har Mazda valt att göra tvärt om och satsa på större motorer utan någon form av överladdning för att sänka förbrukningen.

Mazda har också haft ganska konservativa åsikter när det gäller självkörande bilar även om märket var tidigt ute med autobromssystem i sina modeller.

Det har heller inte varit någon vidare fart på utvecklingen av elbilar eller laddhybrider hos Mazda, men nu verkar något vara på gång att hända. Mazda kan nämligen ha planer på en ny laddhybridmodell där förbränningsmotorn är en wankelmotor.

Det här är ingen ny idé. Mazda har tidigare visat upp en eldriven konceptbil med wankelmotor. När litiumjonbatteriet var urladdat kunde wankelmotorn gå in med ett konstant varvtal på 2.000 r/min och ladda upp batteriet. Även Audi har experimenterat med den här idén men sedan dess har den runnit ut i sanden – fram till nu, kanske.

Mazdas kluriga idé: Elbil med rotationsmotor
Småbilen Mazda 2 fanns med eldrift och wankelmotor, men bara i konceptform.

Mazdas grundidé är ungefär densamma som för BMW i3. Bilen är alltså eldriven men det finns en räckviddsförlängare av wankeltyp. En wankelmotor, eller rotationsmotor, är döpt efter uppfinnaren Felix Wankel och bygger på en roterande rotor med fyra faser: insugning, kompression, arbetsslag och utblåsning.

Wankelmotorer är en lite udda lösning som Mazda använt i flera modeller. Andra bilmärken har haft en betydligt svalare inställning till wankelmotorerna. Senaste Mazdamodellen med rotationsmotor hette RX-8 och lades ned för några år sedan. Det har flera gånger ryktats om en ersättare.

Wankelmotorer brukar vara kompakta, ha mjuk gång och kunna varva högt jämfört med konventionella förbränningsmotorer. Nackdelarna har ofta varit hög olje- och bränsleförbrukning. Om wankelmotorn, som ger mer effekt på höga varv, kan kombineras med en elmotor, som ger sin kraft redan från stillastående, kanske det kan bli en bra kombination. Wankelmotorn behöver också mindre utrymme och ljudisolering vilket kan hålla vikten nere.

Mazdas kluriga idé: Elbil med rotationsmotor
Wankelmotorn skulle kunna få en ”revival” med hjälp av eldrift.

Det finns två uppgifter som tyder på att Mazda planerar en elbil med wankelmotor. För det första har Mazda sökt två patent i USA: ett patent för en eldriven drivlina där wankelmotorn fungerar som generator för att ladda bilens batteri, och ett patent för ett automatiskt stopp/start-system för wankelmotorer, som är lite klurigare att få till än för en konventionell förbränningsmotor.

I Mazdas patent finns en skiss som visar hur systemet kan fungera. Elmotorn är monterad framtill medan batteriet, wankelmotorn, generatorn och bränsletanken är placerade baktill.

För det andra har insiderkällor inom Mazda och företagets europeiska utvecklingschef hintat om att det kommer en ny elbil, eventuellt med rotationsmotor, i en intervju med Auto Express.

Mazda har bekräftat att det kommer en elbil 2019. Den ska utvecklas tillsammans med Toyota för att hålla kostnaden nere. Storleksmässigt hamnar den förmodligen i samma storleksklass som Renault Zoe.

Läs också: Wankelmotorns uppfinnare – fängslad och utkastad ur nazistpartiet

Mazdas kluriga idé: Elbil med rotationsmotor
Mazdas teknik är i princip densamma som för BMW i3, men med en rotationsmotor istället för en konventionell förbränningsmotor.
Mazdas kluriga idé: Elbil med rotationsmotor
Mazda RX Vision var en konceptbil som visade att wankelmotorn inte är död.
Annons
Annons
Rulla till toppen