Volvochefen: Därför skippar vi bränslecellsbilar

Volvo tänker inte göra som flera andra stora biltillverkare och satsa på vätgasbilar – åtminstone inte nu, om vi får tro Volvochefen Håkan Samuelsson. I en...
Annons

Volvo tänker inte göra som flera andra stora biltillverkare och satsa på vätgasbilar – åtminstone inte nu, om vi får tro Volvochefen Håkan Samuelsson. I en intervju med Ward’s Auto säger han att det är batterielbilar som gäller.

”Gräset är alltid grönare på andra sidan och det finns alltid något nytt. Men batterielektrifiering är det vi tror på. Med vätgas krävs det ny infrastruktur igen, och jag tror det finns en gräns för vad folk är villiga att investera i”, säger Håkan Samuelsson.

Den dåliga tillgången på vätgasmackar beskrivs som en stor nackdel med bränslecellsbilarna, men Sverige har gett grönt ljus åt flera nya tankstationer.

Volvo ska lansera den första nya elbilen 2019, men inte bara för att sänka utsläppen, enligt Volvochefen. Eldrivlinan är också bekvämare att köra. Räckvidden ska hamna på åtminstone 40 mil – vilket kan betyda omkring 30 mil i verkliga förhållanden – och bilen ska kosta som en Tesla Model 3. Det betyder mellan 35.000 och 40.000 dollar.

Men det är bara första steget. Volvo har planer på fler elbilar i olika storleksklasser för att passa olika köpare.

När det gäller dieselmotorer verkar Håkan Samuelsson inte särskilt hoppfull: efter 2020 tror han att utvecklingen av dieselmotorer blir för dyr samtidigt som utvecklingen av elbilar och hybrider blir billigare.

Annons
Annons
Rulla till toppen